علت افزایش قیمت آهن آلات در بازار خارجی با توجه به تصویب تعرفه های گمرکی جدید

6 سال پیش2159بازدید0دیدگاه
علت افزایش قیمت آهن آلات در بازار خارجی با توجه به تصویب تعرفه های گمرکی جدید
11:49

بازنگری تعرفه های تنظیمی واردات فولاد پاکستان

به گزارش متال اکسپرت دولت پاکستان ممکن است تعرفه های تنظیمی در خصوص قیمت آهن آلات و  واردات برخی از محصولات فولادی را به حالت تعلیق در آورد تا به این ترتیب قابلیت رقابت صنایع داخلی صادرات محور را افزایش دهد. هفته گذشته وزارت تجارت پاکستان اعلام کرد قصد دارد تعرفه تنظیمی واردات برخی از محصولات از جمله قیمت آهن آلات را با هدف منطقی شدن تعرفه های برای صنایع صادرات محور بازنگری نماید. در خصوص قیمت آهن آلات قرار است حقوق ورودی 47 کد تعرفه شامل ورق سرد، محصولات پوششی، بیلت و برخی از محصولات طویل بازنگری شود. در حال حاضر تعرفه تنظیمی واردات کلاف سرد و محصولات پوششی 5، بیلت 15 و محصولات طویل 30 درصد می باشد. لازم به ذکر است تمام محصولات فولادی وارداتی به پاکستان مشمول 11 تا 20 درصد تعرفه ثابت گمرکی نیز می شوند. در پاكستان تعرفه هاي ثابت بر تمامي كدهاي تعرفه يك محصول خاص اعمال مي شود و تعرفه هاي تنظيمي بر تعداد مشخصي از يك گروه محصول وضع مي شود.

نبرد آهن آلات و آلومينيم براي سهم بازار خودروهاي الكتريكي

 

با توجه به قیمت آهن آلات این روز ها به گزارش يورو نيوز شركت خودرو سازي Tesla اولين مدل توليد انبوه خود را در تابستان سال قبل اعلام كرد. در اين برنامه از مصرف آلومينيم كه در دو خودروي لوكس اوليه استفاده كرده بود به سمت مصرف بيشتر آهن آلات تغيير مسير داد. با اينكه انتظار مي رفت با افزايش توليد خودروهاي الكتريكي در بازار آلومينيم انقلابي ايجاد شود، قیمت آهن آلات با قيمت پايين تر نسبت به آلومنيم به مبارزه در اين بازار وارد شده است. آلومنيم نقش مهمي در جبران وزن زياد باتري ها در خودروهاي الكتريكي دارد. اما توليد كنندگان خودروهاي الكتريكي قصد دارند به بازار بزرگتري وارد شوند و از اينرو براي توليد خودروهاي ارزانتر برنامه ريزي مي كنند. در برنامه توليد انبوه شماره 3 شركت Tesla قيمت خودروي توليدي نصف قيمت مدل لوكس اوليه ان برابر با 70,000 پند تعيين شد.

در دهه گذشته رقابت سختي بين آهن آلات و آلومينيم براي توليد خودروهاي سبكتر و رسيدن به استانداردهاي سخت الودگي هوا وجود داشت. اين رقابت با ورود خودروهاي الكتريكي به بازار تشديد شده است. انتظار مي رود فروش خودروهاي الكتريكي و هيبريدي تا سال 2030 به 30 درصد كل بازار خودروهاي جهان افزايش يابد. سال گذشته از 86 ميليون خودرو فروش رفته در بازار 4 درصد سهم خودروهاي هيبريدي و الكتريكي بوده است. بر اساس اعلام انجمن خودرو سازان چين انتظار مي رود در چين توليد خودروهاي الكتريكي با 40 درصد افزايش به 1 ميليون دستگاه برسد. شركت Tesla در نظر دارد تركيبي از آلومنيم و آهن آلات وا براي رسيدن به اهداف كاهش الودگي هوا و ايمني مناسب خودرو در كنار صرفه اقتصادي استفاده كند. شركت Nissan و Volkswagen نيز برنامه هاي توليد انبوه خودروهاي الكتريكي را دارند ترجيح مي دهند فولاد را جايگزين آلومنيم كنند.

قیمت ورق سیاه

بازار جهانی قراضه در سرازیری، تقاضا همچنان رو به افت

تقاضای تولیدکنندگان آهن آلات ترک برای قراضه وارداتی به کمترین میزان خود رسیده است. تنها معاملات انجام شده برای تناژهای کم و با عرضه کنندگان منطقه سی آی اس بوده است. در آخرین معاملات انجام شده با تامین کنندگان قراضه در این منطقه طی هفته پیش، یک محموله قراضه ۸۰ درصد از روسیه به قیمت ۳۷۱ دلار به ازای هر تن سی اف آر معامله شد، در حالیکه اواخر هفته گذشته محموله ای از اروپا به بهای ۳۶۵ دلار به ازای هر تن سی اف آر خریداری شد که بین ۵ تا ۷ دلار افت قیمت را نشان می دهند.

در هفته جاری، تقاضا برای این نهاده تولید باز هم کاهش یافت و عرضه کنندگان منطقه سی آی اس قیمتهای خود را مجددا کاهش دادند. تنها یک معامله برای قراضه سی آی اس در این هفته نهایی شده و دیگر فولادسازان حتی به دنبال جمع آوری پیشنهادات فروشندگان نیستند. فعالان بازار معتقدند که این معامله به قیمت ۳۵۰ دلار به ازای هر تن سی اف آر انجام شده است که در صورت صحت این موضوع افتی برابر با ۲۱ دلار در بهای قراضه سی آی اس حادث شده است.

به طور کل می توان گفت که افت قیمت آهن آلات در بازار داخلی و صادراتی چین، عدم حضور ترکیه در لیست کشورهای معاف از تعرفه واردات فولاد به امریکا، تمهیدات جدید تعرفه ای اتحادیه اروپا که از دیروز کلید خورده است و افت شدید لیر در برابر ارزهای دیگر از جمله فاکتورهایی است که باعث شده تا فعالان بازار خصوصا در ترکیه بسیار در انجام معاملات جدید خود هشیار باشند و بازار معاملات قراضه را به یک توقف بلند مدت فرو برده است

. از سوی دیگر، با معافیت نزدیک به ۷۰ درصد صادرکنندگان اصلی آهن آلات به امریکا از تعرفه ۲۵ درصدی واردات، نگرانی ها از کاهش عرضه قراضه از سوی امریکا کاهش یافته که خود عامل مهمی در افت قیمت می باشد. در حالیکه فولادسازان ترک در حال مبارزه با بالا بودن قیمت آهن آلات و مواد اولیه مثل الکترود و نسوزها هستند، افزایش ۱۰ درصدی قیمت برق که از اول آوریل در این کشور اجرایی خواهد شد می تواند به عنوان عامل فشاری دیگر بر حاشیه سود فولادسازان ترک عمل کند. از سوی دیگر، کاهش فروش میلگرد در بازار داخلی و صادراتی ترکیه باعث شده تا انتظارات مثبت برای آینده قیمت آهن آلات تا حدود زیادی رنگ ببازد و احتمال رشد قیمت قراضه در کوتاه مدت بسیار غیر محتمل می نماید. همچنین، شرایط فصلی باعث خواهد شد تا عرضه قراضه به مراتب نسبت به دوره زمستان تقویت شود که فشار بیشتر بر بهای قراضه را سبب خواهد شد.

در بازار داخلی چین نیز افت قیمت آهن آلات و سنگ آهن باعث شده تا قیمت قراضه در بازار داخلی روند کاهشی خود را با سرعت بیشتری ادامه دهد. خریداران نسبت به انجام معاملات جدید بسیار محتاطانه عمل می کنند و تحولات بازار محصولات نهایی را از نزدیک رصد می کنند. تجار برای آزادسازی نقدینگی خود قیمت های استاک خود را پایین آورده اند که موجب فشار بر قیمت قراضه داخلی شده است. با تحولات منفی بازار فولاد، انتظار می رود که افت قیمت آهن آلات و قراضه داخلی چین در هفته جاری نیز ادامه یابد.