روند تغییرات قیمت آهن آلات پس از اتمام تعطیلات چین

2 سال پیش1029بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
روند تغییرات قیمت آهن آلات پس از اتمام تعطیلات چین

آیا افزایش قیمت سنگ آهن پس از تعطیلات مطابق انتظارات خواهد بود؟

به گزارش پلنر بازار سنگ آهن در هفته دوم فوریه رنگ تعطیلات به خود گرفت و معاملات زیادی انجام نشد. اکثر خریداران به امید دریافت درک بهتری از بازار، خریدهای خود را به پس از تعطیلات موکول نمودند. با تقویت قیمت سنگ آهن در بازار فیوچرز دالیان در آخرین روز کاری پیش از تعطیلات و انتظارات قوی بازار، بسیاری اعتقاد دارند که بهای سنگ آهن با شروع معاملات از فردا به شدت تقویت خواهد شد. اما شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد شاید روند بهای سنگ آهن مطابق انتظارات عمل نکند

دلایلی که افزایش بهای سنگ آهن را خبر می دهند از این قرارند: اول اینکه، سه ماهه ابتدایی هر سال فصل کاهش عرضه سنگ آهن وارداتی از سوی کشورهای بزرگ صادر کننده خصوصا استرالیا می باشد. به دلیل شرایط بد جوی و احتمال وقوع تندبادهای موسمی در سه ماهه ابتدایی هر سال، صادرات سنگ آهن با کاهش روبرو می شود که این مسئله می تواند تقویت قیمت را در بر داشته باشد.

مسئله دوم اینکه با توجه به احتمال اتمام محدودیت های تولید زمستانی در 28 شهر چین در دوره پس از 15 مارس 2018، میزان تولید به روال قبلی باز خواهد گشت و تقاضا برای سنگ آهن افزایش خواهد یافت. با توجه به اینکه کارخانجات قبل از شروع مارس شروع به خرید مواد اولیه خود خواهند نمود، افزایش قیمت محتمل خواهد بود.

تاثیر بهبود آب و هوا بر قیمت آهن آلات

در جایگاه بعد افزایش قیمت آهن آلات قرار دارد. با بهتر شدن شدن شرایط آب و هوایی و نیز رفع محدودیت ساخت و سازهای بزرگ پس از 15 مارس، تقاضا برای آهن آلات افزایش یافته و قیمت این محصول تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. رشد قیمت آهن آلات به معنای تمایل فولادسازان نسبت به قبول قیمت بالاتر سنگ آهن می باشد، چرا که مارجین بالاتر به تولیدکنندگان اهن آلات اجازه خرید مواد اولیه در سطوح بالاتری را می دهد.

قیمت آهن آلات

با این وجود، نگاه منفی در بازار سنگ آهن همچنان ادامه دارد. واردات بسیار زیاد سنگ اهن در سال 2017 و رکوردشکنی های پی در پی موجودی بنادر یکی از دلائلی است که تمایلات منفی را در بازار رقم زده است. افزایش 4/9 درصدی وارادات سنگ آهن و عدم بالانس عرضه و تقاضا باعث شده تا فعالان این حوزه نتوانند با اطمینان از افزایش بهای سنگ اهن در دوره پیش رو سخن بگویند.

عدم اتمام محدودیت های تولید

از طرفی، افت بهای فولاد که از نیمه دسامبر شروع شده است فولادسازان چینی را بر آن داشته تا به دلیل کاهش مارجین خود از سنگ اهن با عیار کمتر استفاده نمایند. رشد بهای سنگ اهن کم عیارتر نیز در دوره پیش از تعطیلات به همین دلیل رقم خورده است. الگوی کمبود عرضه محصولات پرعیار تا حدودی تغییر یافته و تقاضا برای این مواد افت نموده است که ممکن است باعث فشار بر قیمت محصولات پرعیار شود.

همچنین، شایعات موجود در خصوص عدم اتمام محدودیت های تولید در 15 مارس و تمدید آنها تا سپتامبر 2018 پررنگ تر شده و در صورت تایید می تواند باعث شود تا فولادسازان از تقاضای خود برای خرید سنگ اهن بکاهند که قیمت سنگ آهن را تحت فشار قرار خواهد داد.

در کل، پلنر معتقد است که تحت تاثیر عوامل مثبت برشمرده در بالا، بهای سنگ اهن در دوره پس از تعطیلات افزایش خواهد یافت اما فاکتورهای منفی باعث خواهند شد که این رشد قیمت در دامنه محدودی انجام شود.

ترکیه با افزایش تولید فولاد خام در سال 2018 همراه خواهد بود.

ترکیه در ماه ژانویه 2018 تولید فولاد خام را افزایش داده و با قیمت مطلوب قراضه در مقایسه با واردات شمش افزايش توليد فولاد خام حمايت خواهد شد. علاوه بر این، روند انتظار می رود که روند فوق  ادامه یابد.

بر طبق گزارش انجمن صنایع تولید فولاد ترکیه (TCUD)، در ماه ژانویه، تولید فولاد خام ترکیه در مقایسه با ژانویه 2017 با 7.6٪ افزایش به 3.17 میلیون تن رسید. کارخانه ها با روش توليد EAF حدود 11.5 درصد افزایش  توليد داشته اند و ميزان توليد ان هابه 2.16 میلیون رسید.توليد كنندگان ترجيح ميدهند ميزان خريد قراضه خود را نسبت به واردات بيلت افزايش دهند.با توجه به نظرات  فعالان بازار توليد فولاد در  ماه های فوریه- آوریل، روند صعودی خواهد داشت.

تولید بیلت در ترکیه در ماه ژانویه نيز با9.5 درصد افزایش  به 2.185 میلیون تن رسید. توليد  اسلب کشور تركيه با 3/6 درصد افزايش  به،989 هزار  تن رسید، تولید  محصولات نيمه نهايي با فروش مثبت محصولات طويل و تخت فولادي  حمايت ميشود

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد