تاثیر محدودیت عرضه شمش بر بازار مقاطع

2 ماه پیش1066بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
تاثیر محدودیت عرضه شمش بر بازار مقاطع

تداوم آرامش بازار میگرد طی هفته جاری

طی هفته گذشته قیمت مقاطع طویل از جمله قیمت میلگرد در برخی مبادی اندکی روند صعودی داشته است ولی به طور کلی آرامش بر بازار مقاطع فولادی حکمفرما بوده است. قیمت میلگرد اصفهان برای کارخانه ذوب آهن برای اندازه های 25-14 میلی متر در نخستین روز هفته گذشته به میزان 25217 تومان بوده است.

این در حالی است که در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت میلگرد اصفهان در کارخانه ذوب آهن به میزات 25150 افت کرد. نکته مهمی که در بازار میلگرد طی هفته گذشته مشاهده شد کاهش عرضه محصولات کارخانه ذوب آهن اصفهان بوده است و علت این امر نیز افزایش میزان صادرات در این کارخانه عنوان شده است.

قیمت میلگرد اصفهان در دو روز نخست هفته گذشته ثابت بوده است و اکثر کارخانجات قیمت های خود را بدون تغییر اعلام کرده اند. در بازار آهن آلات تهران نیز میانگین قیمت میلگرد به میزان 22800 ریال گزارش شده است و در روزهای میانی هفته نیز قیمت این محصول در بازار تهران کاهش یافته و این میزان کاهش حدودا 10 تومان رصد گردید.

این در حالی است که قیمت میلگرد از روز چهارشنبه مجددا روند صعودی یافته و به میزان 200 ریال افزایش برای این محصول گزارش گردید. به گفته منابع خبری در روز چهارشنبه مشکلات حمل و نقل در اکثر شهرها رفع گردیده و این امر سبب شد که میزان تقاضا برای خرید محصولات فولادی از روز چهارشنبه مجددا افزایش یابد و این امر سبب افزایش قیمت محصولات فولادی از جمله افزایش قیمت میلگرد اصفهان گردید.

محدودیت عرضه شمش و قیمت میلگرد اصفهان

هم چنین طی هفته گذشته مشاهده شد که میزان عرضه شمش محدود گردید و این امر با افزایش میزان تقاضا برای خرید این محصول همراه بوده است و این امر بر قیمت مقاطع فولادی از جمله قیمت میلگرد اصفهان تاثیرگذار بوده است. در بازار تیرآهن نیز هم چون بازار میلگرد در روزهای ابتدایی هفته شاهد روند نزولی قیمت در این حوزه بودیم.

این در حالی است که قیمت تیرآهن برای اندازه های 16-14 در کارخانه ذوب آهن اصفهان به میزان 27830 ریال گزارش شده است ولی در روزهای میانی هفته قیمت این محصول روند افزایشی داشته است و قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در روز چهارشنبه به میزان 27983 ریال رسیده است. با رصد بیشتر بازار آهن آلات متوجه خواهیم شد که این بازار در حال حاضر خصوصا در بخش مقاطع فولادی دچار سردرگمی شده است و تولیدکنندگان در تعیین قیمت های خود با مشکل مواجه شده اند.

قیمت میلگرد اصفهان

بازار در حال حاضر بسیار حساس می باشد و کوچکترین سیگنال منفی می تواند این بازار را تحت تاثیر قرار داده و سبب رکود بیشتر بازار گردد. عوامل منفی از جمله نوسانات قیمت دلار، شرایط سیاسی و یا بارش برف و باران ممکن است سبب رکود این بازار گردد و خریداران را برای خرید این محصولات دچار سردرگمی کند.

کاهش شدید میزان تقاضا

هم چنین این عوامل تولیدکنندگان این محصولات را نیز با ابهام روبرو می کند و نمی توانند قیمت مناسبی را برای محصولات خود پیشنهاد دهند. در حال حاضر و با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال مشاهده می کنیم که تعداد پروژه های عمرانی به شدت کاهش یافته است و این امر  میزان تقاضا را برای خرید آهن آلات محدود کرده است.

این در حالی است که انتظار می رود در روزهای پایانی سال همواره میزان تقاضا برای خرید محصولات فولادی افزایش یابد ولی طی روزهای اخیر شاهد این مساله نبوده ایم و حتی میزان تقاضا برای خرید آهن آلات کاهش نیز یافته است. این مساله سبب شده است که فعالیت تولیدکنندگان کوچک کاهش یابد و میزان عرضه نسبت به تقاضا افزایش یابد و این امر سبب ایجاد مشکل در بازار آهن آلات گشته است.

بنابراین مشکل عمده کارخانجات تولید فولاد طی روزهای اخیر کاهش میزان تقاضای واقعی از سوی خریداران نهایی می باشد که سبب رکود بیش از حد بازار گشته است. تا زمانی که میزان تقاضا مجددا افزایش نیابد نمی توان به آینده این بازار امیدوار بود و بازار هم چنان در رکود به سر خواهد برد.

در حال حاضر روش های بسیاری جود دارد که توسط آن می توان مجددا میزان تقاضا در این بخش را افزایش داد ولی با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال میزان تقاضا کاهش یافته و نمی توان به رونق بازار مقاطع فولادی و افزایش قیمت میلگرد امیدوار بود. برای پیش بینی های بیشتر باید به بازار طی روزهای آتی توجه کنیم.

در بازار گردیده است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد