نگاهی کلی بر روند قیمت گذاری آهن آلات در بازار جهانی طی روزهای اخیر

6 سال پیش1310بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
نگاهی کلی بر روند قیمت گذاری آهن آلات در بازار جهانی طی روزهای اخیر

قیمت آهن آلات از ابتدای ماه مارس

به گفته منابع خبری قیمت آهن آلات ، سنگ آهن و ذغال سنگ کك از ابتدای ماه مارس در بازار جهانی کاهش یافته است. در حالی که برخي تحليلگران تعرفه هاي واردات فولاد ایالات متحده را مقصر می دانند، Macquarie Bank معتقد است که فولاد از نگرانی در مورد چشم انداز تقاضای فولاد چین رنج می برد.

انتظار می رود روند جدید قيمت ها در هفته های پیش رو به عقب برگردد، همان طور که در فعالیت های ساخت و ساز چین روی می دهد (كاهشي). احساسات نسبت به تقاضای آهن آلات چین از ابتدای ماه مارس تاثیر زیادی داشته است و منجر به کاهش شدید قيمت كالاها مانند سنگ آهن و ذغال سنگ کك شده است.

با بررسي هاي كوتاه ،داده های موجود نشان می دهد ذخاير فولادی توسط تجار چینی از اوایل ماه مارس 2013 تاکنون افزایش یافته است، زمانی که انبارها معمولا خالي مي شوند، به دلیل آن که فعالیت های ساختمانی در دوره زمستان کاهش می یابد و اعتماد سرمایه گذاران را تضعیف می کند و موجب شک و تردید در مورد چشم انداز تقاضا می شود.

توجه كنيم كه تأخیر در تقاضای آهن آلات چین به دو دلیل زیر است:

  1. فعالیت صنایع و ساخت و ساز در دوره سال نو چین با توجه به کنگره ملی (NPC) در پکن، ترمزهای خروجی اقتصاد را برای کم کردن آلودگی و کاهش خطر حوادث ایمنی كشيده است.
  2. دوم اينكه ، سال نو چینی درحال حاظر به طول انجامیده است چيني ها هنوز در تعطيلات هستند.

به عنوان مثال، برای سنگ آهن، واردات 12 درصد بالاتر از میانگین 12 ماهه برای دسامبر تا ژانویه بوده است.در كل انتظار داريم که تقاضا برای آهن آلات ،ساخت و ساز در برخی از نقاط طی دو هفته آینده کاهش یابد و منجر به کاهش ذخایر فولادی شود. در ادامه زنجیره تامین، نگرانی در مورد افزایش اخیر ذخایر سنگ آهن چینی به بالاترین رکورد جدید، مي شود اشاره کرد.

لوله سپاهان

تركيه در بين كشورهاي اسلامي و همسایگان خود با توليد 37/527 ميليون تن (با 13/1 درصد افزایش تولید) فولاد خام رده اول را كسب كرده است.اين كشور در سطح جهان در تولید فولاد خام، رده هشتم و در سطح اروپا نيز رده دوم را از آن خود کرده است. میزان تولید شمش و تختال کشور ترکیه، در سال قبل به ترتیب 25/839 و 11/684 میلیون تن بوده است.

رشد تولید فولاد خام کشور قزاقستان در سال 2017 قابل توجه است. نرخ رشد تولید آهن آلات کشور یاد شده 3/8 درصد گزارش شده است.میزان تولید فولاد خام امارات در سال قبل بالغ بر 3/3 میلیون تن بوده است. در سال 2017 ده كشور پيشتاز توليدكننده بیش از 82/86 درصد فولاد خام جهان را بدست آوردند.

بيشترين توليد فولاد خام جهان در ماه آگوست 2017 به میزان 145/1 ميليون تن و كمترين توليد ماهيانه فولاد خام جهان نيز در ماه فوریه به ميزان 127/21 ميليون تن بوده استظرفيت توليد فولاد خام جهان در سال 2000 بيش از 1062 ميليون تن بوده است كه در سال2017 اين نرخ به 2400 ميليون تن افزايش پيدا كرده است. پيش‌بيني مي‌شود ظرفيت توليد فولاد خام دنيا در سال 2018 از مرز 2450 ميليون تن بگذرد

بهای قراضه سقف انتظارات را زد، موج بعدی افزایش قیمت آهن آلات در راه است.

بنا به اطلاعات رسیده ، روز گذشته یک معامله در بازار وارداتی قراضه از امریکا صورت گرفت که بازار را متعجب نمود.به گزارش پلنر بنا بر این معامله، یک محموله متشکل از قراضه ۸۰ درصد به بهای ۳۹۵ دلار به ازای هر تن سی اف آر و قراضه شرد به قیمت ۴۰۶ دلار به ازای هر تن سی اف آر خریداری شده است. این سطح آخرین بار در دسامبر ۲۰۱۳ تاچ شده است

ارزيابي شاخص هاي بيلت بازار آهن آلات تركيه

تقاضاي قوي داخلي و محدود شدن عرضه بيلت از سوي تامين كنندگان CIS عامل افزايش قيمت شاخصهاي بيلت وارداتي و صادراتي تركيه گرديد.در ارزيابي 15 مارس بيلت وارداتي به تركيه با افزايش 15 تا 20 دلار نسبت به يك هفته قبل به 560 تا 570 دلار CFR رسيد.فروش هاي متعددي از بيلت CIS به تركيه در اواخر هفته قبل در محدوده قيمتي 565 تا 570 دلار CFR انجام شد اما در هفته جاري خريد و فروش در بازار نسبتا كند شده است.

قيمت هاي فروش صادراتي بيلت تركيه نيز در هفته منتهي به 15 مارس افزايشي بودند و در ارزيابي متال بولتن با 5 تا 10 دلار افزايش همراه شده و به 590 تا 595 دلار FOB رسيدند.همچنين در بازار داخلي تركيه بيلت 585 تا 590 دلارEXW معامله مي شود كه نسبت به هفته قبل بدون تغيير باقي ماند.

فيليپين وارد كننده بزرگ سیم مفتول است كه عمدتا از چين تامين مي شود. واردات مفتول فيليپين به ارامي در روند افزايشي حركت كرده است و از 336,926 تن در سال 2012 به 821,789 تن در سال 2016 رسيده است. از تناژ وارداتي سال 2016 چين سهم 769,509 تني داشته است.

به نقل از يكي از تجار چيني با راه اندازي اين خطوط جديد صادرات آهن آلات به اين كشور مشكل خواهد شد و تناژ زيادي از صادرات سیم مفتول چين كاسته مي شود.

مقاصد جايگزيني كه چيني ها مي توانند مفتول خود را صادر كنند،كره جنوبي، ميانمار، ويتنام و افريقاي جنوبي هستند.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید