مروری بر پرونده آهن آلات بازار جهانی سال 2017

2 سال پیش1435بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
مروری بر پرونده آهن آلات بازار جهانی سال 2017

نوسانات بازار آهن آلات جهانی سال 2017

تولیدکنندگان آهن آلات دنیا با استفاده از فرصتی که از عدم حضور چین در بازارهای صادراتی جهان فراهم شده بود؛ برای پر کردن این خلاء با یکدیگر به رقابت پرداختند. تامین کنندگان آهن آلات در سرتاسر جهان به دنبال ظهور حفره ای که از خروج چین از بازار صادراتی جهان در سال 2017 به واسطه کاهش تولید داخلی که در مناطق اصلی تولید چین به وجود آمده و در نتیجه موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت آهن آلات داخلی گردید؛ با یکدیگر برای پر نمودن این خلاء به رقابت پرداختند.

در این حالت، آهن آلات از کشورهای مستقل مشترک المنافع  (CIS)، جنوب آسیا و خاورمیانه، سهام بیشری را در بازار آسیا به دست آورد. به ویژه محصولات طویل و محصولات نیمه ساخته شده از روسیه، اوکراین و هند به طور خاص سرآمد بودند. آهن آلات تخت تولیدی شرکت MMK روسیه به ویژه ورق سیاه SAE1006 از جمله رقابتی ترین محصولات وارداتی برای ویتنام به شمار می رفتند؛ پس از اعمال تعرفه وارداتی 114 دلاری به ازای هر تن اتحادیه اروپا برای محصولات تولیدی روسیه؛ این کشور به دنبال فروش نقدی در آسیا بود.

عرضه جذاب ورق سیاه MMK روسیه در بازارهای وارداتی ویتنام؛ به خصوص در سه ماهه پایانی سال، باعث جلب توجه خریداران این ناحیه‌ و ثبت مناقصاتی در سطوحی نزدیک به آنها گردید. پیشنهاداتی که بطور منظم قادر به تضعیف محموله های ارائه شده از سوی هند؛ چین، ژاپن و کره جنوبی تا حد 10 الی 20 دلار به ازای هر تن بود بطوریکه موجب ملایم تر شدن روند افزایش نرخ بازار وارداتی ورق کلاف گرم ویتنام گردید

خریداران در ویتنام همچنین گزینه عرضه داخلی از Formosa Ha Tinh را داشتند که منابع بازار گفتند این ورق کلاف گرم تولیدی با کیفیت بوده که برای کاربران نهایی مناسب بنظر میرسد.

قیمت آهن آلات

سهم هندوستان

از جمله بزرگترین استفاده کنندگان از فرصت پیش آمده کاهش صادرات آهن آلات چین، هندوستان بود که سهم خود را از بازار  ورق سیاه، بازارهای بیلت و میلگرد جنوب شرقی آسیا افزایش داد. محصولات از JSW Steel، Steel Authority هند (سیل) و فولاد بوشان به طور منظم در بازارهای آهن آلات عمده وارداتی ظاهر شدند.

هند طبق آمار موسسه آهن و فولاد جنوب آسیا (Seaisi)، سهم خود از بازار صادراتی آهن آلات به کشورهای عضو انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (ASEAN) را در مقایسه با تنها 1 درصد مدت مشابه سال گذشته، به میزان 5 درصد در شش ماه اول سال 2017 افزایش داد. انتظار میرود این میزان بالای از سهم نیز در نیمه دوم سال 2017 و سال 2018 ثابت باقی بماند.

بر خلاف ارقام فوق؛ صادرات آهن آلات چین به منطقه ASEAN، در 9 ماه اول سال 2017 نسبت به دوره مشابه سال گذشته با 42 درصد کاهش به 16.35 میلیون رسید. آمار صادرات آهن آلات به سایر نقاط جهان در مدت مشابه سال گذشته به میزان 30 درصد کاهش یافت و به 59.61 میلیون تن رسیده است. بزرگترین افت صادرات فولاد چین به ASEAN در بخش میلگرد بود که در آن حمل و نقل به میزان 79% کاهش یافته و به 2.53 میلیون تن رسید

بزرگترین افت بعدی در خصوص مفتول بود، که در آن صادرات چین به حدود 41 درصد به میزان 2.26 میلیون تن عقب‌نشینی نمود

رشد اقتصادي چيني ها در 2017 حاصل چه فاكتورهايي بود؟

2017 را مي توان سالي پربار براي اقتصاد چين دانست. دوره اي كه طي آن اكثر شركت هاي صنعتي اين كشور توانستند با توجه با رونق در بازار كاموديتي ها در نتيجه سياست هاي دولت، سود سرشاري را نصيب خود نمايند. موسسات تحليلي جهان پيش بيني كرده بودند كه رشد اقتصادي چين در سال 2017 برابر با 9/6 درصد بوده و در سال 2018 به حدود 5/6 درصد برسد. اين افت را مي توان نتيجه ي سياست هاي انقباضي دولت در جهت كاهش بدهي ها به اقتصاد و گذر از يك اقتصاد توليد-محور به اقتصادي مصرف-محور دانست.

تحليلگران، عمده رشد به دست آمده طي سال قبل را مديون تزريقات مالي دولت مي دانند و اعتقاد دارند كه اگر حمايت هاي دولت نبودند چنين رشدي در اقتصاد اين كشور حاصل نميشد. هزينه هاي دولت در بخش زيرساخت ها و تسهيلات در بخش مسكن باعث شد تا اشتهاي شركت هاي توليدي و صنعتي در چين براي مواد اوليه بالا رفته و قيمت كاموديتي ها طي سال قبل تقويت شود.

فراز و نشیب های اقتصاد چین

اما جالب اينجاست كه بدانيم بر اساس قوانين و مقررات اروپايي، كشوري كه به اندازه چين به اقتصاد بدهكار باشد عملا كشوري ورشكسته و بحران زده به شمار مي رود. پكن اما همواره اعتقاد داشته است كه اوضاع تحت كنترل بوده و اقتصاد چين در شرايط خوبي قرار دارد. حزب كمونيست با در اختيار داشتن كل ثروت اين كشور توانسته تا كنون اوضاع را مديريت كند. بانك مركزي چين در هفته گذشته براي چهارمين بار متوالي طي امسال نرخ بهره بين بانكي را افزايش داد، اما سياستگذاران مراقب هستند تا بيش از حد بر ترمز رشد اقتصادي فشار وارد نكنند تا ريسكهاي كمتري متوجه آنها شود.

با اين وجود، آمارها نشان مي دهند كه اقتصاد چين پس از رشد قوي و دور از انتظار 6.9 درصد در نه ماهه ابتدايي سال، رو به افول گذاشته است، در حاليكه تحليلگران انتظار افت شديدي را در برهه فعلي ندارند. PMI منتشره چين در روز يكشنبه به 51.6 رسيد كه در مقايسه با عدد نوامبر 0.2 واحد افت را نشان مي دهد. ميزان سفارشات ثبت شده نيز طي ماه دسامبر نسبت به ماه قبل 0.2 افت داشت در حاليكه سرعت ثبت سفارشات صادراتي به بالاترين سطح طي 6 ماه اخير رسيده و اميد به رونق تجارت خارجي بيشتر شده است.

به نظر مي رسد رهبران چين قصد دارند تا با ارتقاي بخش خدمات اين كشور به ترميم ساختار اقتصادي خود بپردازند، چرا كه در حال حاضر اقتصاد آنها وابستگي بسيار زيادي به سرمايه گذاري، توليد و صادرات دارد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد