پروفیل زد (Z) چیست؟

3 ماه پیش5144بازدید0دیدگاه3.2امتیاز (5 رای)
پروفیل زد (Z) چیست؟

پروفیل زد (Z) یک پروفیل افقی است که برای پشتیبانی سازه در معماری، مهندسی سازه یا ساختمان‌ سازی و معمولاً در سقف سازه به کار می ‌رود. خود این پروفیل ‌ها نیز توسط تیرچه ‌ها یا دیوارهای سازه پشتیبانی می ‌شوند. پروفیل ‌های زد بیشتر در ساختمان‌ های اسکلت فلزی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. اما در بعضی مواقع در سازه ‌های چوبی جایگزین تیرهای با فاصله نزدیک نیز می ‌شوند. در این مقاله قصد داریم به معرفی پروفیل ‌های زد بپردازیم و کاربردها و ویژگی ‌های آنها را مشخص کنیم. شما می توانید برای استعلام قیمت پروفیل z به لینک مربوطه در سایت مرکزآهن مراجعه نمایید.

معرفی پروفیل زد

ظاهر پروفیل‌ های زد (Z) شبیه حرف آخر انگلیسی است، بنابراین به پروفیل زد یا زی شناخته می‌ شوند. پروفیل ‌های زد در قاب سقف نصب می ‌گردند، به موازات بام ساختمان قرار می‌ گیرند و کار پشتیبانی از عرشه یا ورق سقف را انجام می ‌دهند. پروفیل ‌های فلزی زد به نوبه خود به وسیله تیرها یا دیوارها پشتیبانی می ‌گردند. به ‌عبارت‌ دیگر، این پروفیل ‌ها را می ‌توان اعضای فریم فولادی ثانویه دانست که هم برای سقف و هم برای دیوار کاربرد دارند و عمدتاً در دیوارها یا سقف پروژه ‌های بزرگ ‌مقیاس مورد استفاده قرار می ‌گیرند. پروفیل ‌های فلزی زد برای کاهش فواصل عبور تیرها طراحی شده ‌اند تا بتوانند بارهای اضافی عرشه سقف را تحمل کنند و نگذارند سقف دچار افتادگی شود یا به اصطلاح شکم ندهد.

معرفی پروفیل زد

جدول وزن پروفیل Z

به دلیل اهمیت وزن پروفیل زد بر قیمت نهایی آن، اطلاع از وزن دقیق در هنگام خرید از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. وزن پروفیل Z به سایز و ضخامت این محصول بستگی داشته و ضخامت های مختلف دارای وزن های متفاوتی نیز می باشند. در ادامه جدول وزن پروفیل زد براساس سایز و ضخامت برای شما آورده شده است. همچنین می توانید جهت اطلاع از وزن دقیق محصول برندهای مختلف از مشاوران مرکزآهن راهنمایی بخواهید. همچنین با استفاده از فرمول و جدول اشتال پروفیل z زیر می توانید وزن پروفیل خریداری شده را به راحتی محاسبه نمایید.

فرمول وزن پروفیل زد
جدول وزن پروفیل زد

 کاربرد پروفیل زد در قاب ثانویه ساختمان

قاب ثانویه از اجزاء بسیار مهم ساختمان‌ های اسکلت فلزی دارای مهندسی از پیش تعیین ‌شده به شمار می ‌رود. قاب ثانویه که با عنوان سازه ثانویه نیز مشهور است، در بین عناصر قاب اولیه اجرا می ‌شود و ساختاری به داخل یک سازه می‌ بخشد که از لحاظ ظاهری و عملکردی بسیار شبیه به تیرهای متقاطع در یک ساختمان چوبی است. هدف از اجرای قاب ثانویه را می ‌توان در توزیع بار و انتقال آن ‌ها از سطوح مختلف ساختمان به اسکلت اصلی و پی آن دانست. با اجرای قاب ثانویه می ‌توان پشتیبانی طولی را به سازه اضافه نمود که به مقاومت ساختمان در برابر بادهای شدید و زلزله‌ های پر قدرت کمک شایانی می ‌نماید.

پروفیل‌ های زد و سی از اجزای اصلی تشکیل‌ دهنده قاب ‌های ثانویه هستند. پروفیل Z پشتیبانی دو برابری برای دیوارهای سازه فراهم می ‌کنند، به تحمل بار عمودی ستون‌ ها و پانل ‌های دیواری هم کمک می ‌نمایند و استحکام و پایداری سازه را به شکل فزاینده ‌ای بهتر می ‌کنند. قاب ثانویه در عین‌ حال قادر است تا مهاربندی آترال را برای فلنج‌ های فشاری که بخش ‌های اصلی قاب اولیه به شمار می ‌روند، فراهم نماید و ظرفیت کلی تحمل بار قاب را نیز به شکل قابل ‌توجهی افزایش دهد. اینکه ساختمان نیازمند چه تعداد از عناصر فریم ثانویه باشد، به ابعاد کلی ساختمان، نحوه اجرای قاب اولیه، برنامه ‌ریزی سازنده، هدف و کاربرد ساختمان و عوامل دیگر وابسته است. جهت اطلاع از قیمت پروفیل زد سوله به لینک مربوطه در سایت مرکزآهن مراجعه نمایید.

سایر کاربردهای اساسی پروفیل زد

پروفیل زد به چسبندگی و حمایت از روکش دیوار کمک می‌ کند و ایجاد پشتیبانی اضافی برای سقف نیز با استفاده از آن‌ میسر است. این پروفیل ‌ها با تشکیل یک دیافراگم افقی قادر هستند تا وزن عرشه سقف ساختمان را بدون توجه به مصالح و متریال به کار رفته در آن، تحمل ‌کنند. در عین‌ حال آنها به سفت و محکم ‌تر شدن کل ساختار سقف شما نیز یاری می ‌رسانند. با استفاده از پروفیل ‌های زد می ‌توان پایه وسطی و اصلی دهانه سقف را افزایش داد. این کار موجب می ‌شود تا ساخت سازه ‌های وسیع ‌تر بدون نیاز به نصب ستون ‌های متعدد، امکان ‌پذیر باشد.

سایر کاربرد پروفیل زد را می ‌توان در موارد زیر جستجو کرد:

  • صنایع خودروسازی و تولید وسایل نقلیه
  • ریل و سازه‌ های ایستگاه راه‌ آهن
  • در و پنجره، قفسه، کابینت و فریم فلزی
  • نرده‌ های محافظ در بزرگراه‌ ها، پل‌ ها و ریل ‌های راهنمای مسیر
  • ساخت ‌و ساز شهری و سازه ‌های فولادی عظیم
  • داربست و قالب ‌های فولادی
  • سازه‌ های پشتیبانی از نیروگاه ‌های انرژی خورشیدی
  • کشتی‌ سازی و سازه‌ های فراساحلی
  • برج و باروهای انتقال نیرو و سازه‌ های پشتیبانی از خط لوله ‌ها
  • مبلمان، انبار، قاب گلخانه

نحوه نصب پروفیل زد

تولیدکنندگان پروفیل زد

در حال حاضر سه کارخانه به تولید پروفیل های زد در کشور مشغول می باشند که شامل کارخانه پروفیل زد آسیا، صنعت کرن و سریر صنعت امیر هستند. شما می توانید برای خرید پروفیل زد هریک از کارخانجات ذکر شده به سایت مرکزآهن مراجعه نمایید و پس از استعلام قیمت با کلیک بر روی گزینه خرید سفارش خود را ثبت نمایید. کارشناسان مرکزآهن در اسرع وقت نسبت به پیگیری سفارش شما اقدام می نمایند.

مشخصات پروفیل Z

ویژگی ‌های ظاهری، ابعاد و اندازه‌ های تولیدی این محصول بسیار متعدد و گسترده است، اما به چهار شکل اصلی و با نام ‌های Z16، Z18، Z20 و Z22 روانه بازار ساخت‌ و ساز می ‌شود. هر کدام از آن‌ ها دارای وزن، ضخامت، استحکام و قیمت مخصوص به خود هستند. از ویژگی ‌های اساسی و منحصر به ‌فرد پروفیل ‌های زد می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی منحصر به ‌فرد

شکل طراحی پروفیل Z بسیار ویژه و خاص است و برای استفاده در کنار تیرچه ‌های سقف و دیوار ساختمان بسیار کاربردی هستند.

  • زوایای منعطف

پروفیل‌ های زد از زوایای کمتر از 90 درجه بهره می ‌برند که باعث می ‌شود تا انعطاف ‌پذیری زیادی داشته باشند و بتوان از آن‌ ها برای اهداف مختلفی استفاده نمود.

  • طراحی دارای همپوشانی

پروفیل ‌های زد از شکل خاصی برخوردار هستند و می ‌توان آن‌ ها را بدون محدودیت روی ‌هم چید و نصب کرد. بنابراین برای ساختمان ‌های اسکلت فلزی و با ارتفاع بسیار زیاد، ایده ‌آل هستند.

  • شیب متناسب با سقف

بخش خمشی یک پروفیل زد قادر است همگام با افزایش شیب سقف به شکل متقارن و عمودی افزایش یابد و با آن هماهنگ شود. به همین دلیل است که پروفیل ‌های زد کارایی خوبی در سقف ‌هایی با شیب زیاد از خود نشان می‌ دهند.

  • پشتیبانی سازه

پروفیل ‌های زد قادر هستند تا بین ورق‌ های سقف قرار گیرند و پشتیبانی لازم را برای سازه ایجاد کنند.

  • قدرت بالا

پروفیل ‌های زد بسیار قوی هستند و می ‌توانند وزن سازه‌ های سنگین را به خوبی تحمل کنند. بنابراین آنها انتخاب مناسبی برای ساختمان ‌های دارای سقف بزرگ و ظرفیت بارگذاری بیشتر به شمار می ‌روند.

  • وزن کم

وزن این محصول بین 4 تا 10 کیلوگرم است که با توجه به استحکام آن، بسیار سبک محسوب می ‌شود. بنابراین حمل ‌و نقل پروفیل زد بسیار آسان است و استفاده از آن‌ ها می ‌تواند در کاهش وزن کلی سازه بسیار مؤثر باشد.

  • قابلیت بازیافت

در جریان بازیافت این محصول می ‌توان ارزش ‌افزوده ایجاد نمود. پروفیل زد باید در محیط خشک نگهداری شود. زیرا این پروفیل نسبت به رطوبت حساس است و اگر در معرض آب‌ و هوا مرطوب قرار گیرد، امکان خوردگی زودرس در آن وجود دارد. اگر پروفیل ‌های زد خیس شوند، باید از یکدیگر جدا گردند و به شکل باز روی زمین قرار گیر‌ند تا با جریان هوا خشک شوند.

کاربرد پروفیل زد

روش تولید پروفیل زد

پروفیل زد را معمولاً از فولاد سرد می‌ سازند و طراحی آن را نازک انجام می‌ دهند تا بدنه آن را بتوان به ‌راحتی و با ایمنی کامل توسط پیچ و مهره سفت و محکم نمود. استفاده از فولاد سرد برای ساخت پروفیل ‌های زد نسبت به فولاد نورد گرم، از هزینه کمتری برخوردار است و همچنین از روش ساخت آسان‌ تری نیز بهره می ‌برد. ساخت پروفیل ‌های زد از فولاد سرد شده با نورد یا فشار دادن ورق ‌های فولادی نازک انجام می ‌پذیرد. درست است که فولاد شکل ‌دهی شده گرم، قوی ‌تر از فولاد شکل ‌دهی شده سرد می ‌باشد، اما احتمال اینکه در هنگام تحت فشار قرار گرفتن بشکند، زیادتر است.

پروفیل ‌های زد از فولاد گرم و با پوششی از گالوانیزه نیز ساخته می ‌شوند و در دسته متریال فولادی و محصولات ساختمانی سبک‌ وزن قرار می ‌گیرند. استفاده از روکش ‌های گالوانیزه بر روی پروفیل ‌های زد باعث می‌ شود محافظت خوبی در برابر محیط ‌های خارجی یا در معرض دید داشته باشند. در نهایت، برای محافظت بیشتر از پروفیل زد سوله یک لایه از رنگ نیز به آن زده می‌ شود. لایه محافظتی روی به همراه رنگ باعث می ‌گردد محافظتی دو برابری در برابر خوردگی ایجاد شود.

مراحل تولید پروفیل Z

مراحل تولید پروفیل ‌های زد به شرح زیر است:

  • آماده ‌سازی ورق فلزی: ورق سیاه یا ورق گالوانیزه با ضخامتی که مورد نیاز می ‌باشد، تهیه می ‌گردد و به خط تولید تزریق می ‌شود.
  • کلاف بازکن: در ابتدای خط تولید، یک کلاف بازکن خودکار قرار گرفته است و کویل ورق با استفاده از بالابر سقفی در محور کلاف بازکن هماهنگ می ‌گردد و پشتیبان‌ های آن متصل می‌ شود.
  • برش نوارها: پروفیل ‌های زد با توجه به اندازه مورد نیاز، با دستگاه برش ورق بریده می‌ شوند که به آن ‌ها کت نیز می‌ گویند.
  • کلاف کردن کت ‌ها: نوارهای برش داده ‌شده به وسیله دستگاه کلاف جمع‌ کن مجدداً در ابعادی مشخص به حالت کلاف در می ‌آیند و در ابتدای خط پرس قرار می ‌گیرند.
  • برش نهایی: در پایان خط تولید، پروفیل ‌های زد در شاخه ‌هایی 6 متری برش می ‌خورند و به تولید می ‌رسند.
  • بسته ‌بندی: پروفیل ‌های زد پس از آماده شدن، بسته ‌بندی می ‌گردند و به سوی انبارها و بازار ساخت ‌و ساز سرازیر می‌ شوند.

جمع ‌بندی

پروفیل‌ های زد (Z) از مصالحی هستند که در سازه ‌های مختلف به کار می ‌روند. آنها به دلیل وزن سبک و در عین‌ حال استحکام بالایی که از خود نشان می ‌دهند، دارای بازار بسیار خوبی می ‌باشند.همچینین برای دریافت قیمت پروفیل آهن با شماره های 02191009009 - 03191009009 تماس بگیرید.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد