گزیده چشم انداز بازار محصولات پوشش سوله در بهمن ماه

2 سال پیش1018بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
گزیده چشم انداز بازار محصولات پوشش سوله در بهمن ماه

گزیده چشم انداز بازار کارتن پلاست در آخرین روزهای بهمن

طبق گزارشات ارائه شده، در معاملات آخرین روز های بهمن ماه و درست در روز های پیش از قرار گرفتن در تعطیلات نصف و نیمه اسفند ماه ، قیمت کارتن پلاست با وضعیتی مانند کالا های مشابه دیگر رو به رو شد و همچون گذشته روند ثابت خود را در پیش گرفت. در مورد  چرایی عدم بهبود وضعیت فعلی و عدم افزایش قیمت کارتن پلاست در بازار داخلی، طبق گزارشات ارائه شده باید بگوییم که در حقیقت عامل روند صعودی نرخ ارز، به هیچ وجه در این مقوله کارساز نبوده است و تغییری هم در قیمت کارتن پلاست ایجاد نکرده است.

از طرفی با وارد شدن به اسفند و نزدیک شدن به روزهای پایانی سال احتمال افزایش قیمت این محصول هم توقع نابجایی است. کارشناسان بر این باورند که عدم بروز نوسان در قیمت کارتن پلاست در طولانی مدت بی ارتباط با اقتصاد کشور هم نیست؛ درست همان طور که تاثیرات اقتصاد بر دیگر کالا های تولیدی را هم نمی توان منکر شد. یکی از کارشناسان مطرح کشور در این باره می گوید: اقتصاد ما طی چهار سال گذشته نه تنها از عدم مقاومت رنج می برد بلکه آسیب ‌پذیر تر هم شده است.

در حقیقت حتی با بررسی قیمت کارتن پلاست ، که حلقه بسیار کوچکی از تولیدات داخلی به حساب می آید هم می توان فهمید که اقتصاد مقاومتی هنوز هم در حد شعار، سمینار، سخنرانی، جلسه و مصاحبه باقی مانده است و تقریبا می توان گفت که هیچ‌ اقدام عملی و چشمگیری درباره سیاست ‌های بهره گیری از اقتصاد_مقاومتی طی چهار سال اخیر صورت نگرفته است.

تاثیر کاهش ارزش پول ملی

به ‌عنوان مثال اگر بخواهیم یک شاخص دیگر به جز تولیدات داخلی را بررسی کنیم، حجم کالا های ضروری و حتی غیر ضروری وارداتی، روند صعودی نرخ ارز و همچنین کاهش ارزش پول ملی، همگی نشان دهنده این موضوع هستند که اقتصاد ما به هیچ وجه مقاوم نشده بلکه آسیب ‌پذیری آن نیز بیش تر از قبل شده است.

برای مثال شما اگر یک کالای معمولی مانند کارتن پلاست که نقش تعیین کننده آنچنانی هم برای کشور ما ندارد را در نظر بگیرید، خواهید دید که اگر چه افزایش مخرب نرخ ارز در بازار به افزایش آن کمکی نکرده است و خریداران از این بابت خوشحال اند اما نمی توان تاثیرات بهای ارز را بر دیگر کالا های دیگر مانند محصولات فولادی نادیده گرفت.

علاوه بر این، افزایش نرخ ارز یکی از عوامل بروز تورم در کشور است زیرا تقریبا بر نرخ همه چیز اثر می گذارد و در طولانی مدت موجب مشکلات غیر قابل جبرانی می شود. همچنین در زمانی که در عرض یک روز با عث بروز تغییراتی در تابلوی بورس کالا می شود و نرخ برخی از محصولات فولادی حدودا کیلویی ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان افزایش پیدا می‌کنند، باید منتظر عواقبی که بعدا گریبان گیرمان خواهد شد هم باشیم.

بانک ها عامل تورم و بی عدالتی

علاوه بر این، می توان گفت که ️بانک‌ ها نیز طی یک دهه گذشته عامل اصلی بروز تورم و بی‌عدالتی بوده‌ اند. یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید: طبق براورد های انجام شده در یک دهه اخیر مشخص است که عملکرد نظام بانکی سبب شده است تا تورم و بی عدالتی در کشور ایران زیاد شود.

خصوصا که این بی عدالتی ها در واحد های تولیدی کوچک و بزرگ هم دیده می شود. یکی از تحلیل گران می گوید: از جمله بی عدالتی هایی که برخی از بانک ها در حق واحد های تولید کننده کارتن پلاست انجام دادند این بود که در ارائه تسهیلات به واحد های تازه کار و تازه تاسیس سخت گیری می کردند و بعضا حاضر به حمایت از تولیدات داخلی نبودند.

این در حالی است که تولید کنندگان کارتن پلاست کشور هم مانند دیگر واحد های تولیدی، سخت کوش و زحمت کش اند و هنوز این شرافت و اهتمام ملی را دارند که به‌ احترام کارگرانی که با آن ها کار می کنند، کنارشان باقی می مانند و تا زمانی که به‌ خاطر بدهی های کارخانه هایشان راهی زندان نشده اند، تولید را رها نمی کنند.

سیاست های اخیر بانک ها

همچنین به گزارش یکی از خبرگزاری ها، با وجود مشکلاتی که به طور روز افزون بر سر راه این واحد های تولیدی قرار می گیرد و با وجود عدم حمایت برخی از بانک ها و بعضا دولت، این کارخانه ها با امید به این که شرایط در آینده کمی بهتر شود، همچنان به راه خود ادامه می دهند و منتظر حمایت های هر چند ناچیز مسئولین می مانند.

یکی از منابع خبری در این باره اظهار داشت: نظام بانکی سعی می‌کند تا آنجا که امکان دارد به بخش تولید پول ندهد و حمایتی هم در این میان صورت نگیرد، چون سود این تسهیلات پایین است و برای بانک ها به صرفه نیست. معمولا پول بانک‌ها صرف جاهایی می شود که در آن منافع زیادی برای بانک ها باشد، غافل از این که ادامه این مسیر موجب ورشکستگی ملی است و بانک ها باید بدانند که راه نجات کشور تولید و اشتغال می باشد و نباید تنها به فکر جیب خود و منافعشان باشند. باید برای حمایت از تولید بپا خاست، و باید فکری به حال تولید کشور شود، زیرا مشکلات مربوط به تولید کشور هنوز رفع نشده است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد