تاثیر قیمت الکترود گرافیتی بر بازار آهن آلات ایران

2 سال پیش1673بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
تاثیر قیمت الکترود گرافیتی بر بازار آهن آلات ایران

نوسانات قیمت الکترود گرافیتی و تاثیر بر بازار آهن آلات

در سال گذشته نوسانات قیمت الکترود گرافیتی تاثیر زیادی بر قیمت آهن آلات در بازار جهانی و بازار داخلی ایران داشته است. الكترود گرافيتي در كوره هاي قوس الكتريكي و  كوره هاي پاتيلي در مرحله متالوژي ثانويه مصرف مي شود. افزايش قيمت الكترود در سال 2017 باعث افزايش هزينه توليد آهن آلات در فرايند هاي فوق گرديد و در نتيجه قيمت فروش محصولات فولادي افزايش يافت.

كاهش توليد الكترود در چين و افزايش تقاضاي كك سوزني براي مصرف در خودروهاي الكتريكي از دلايل كمبود عرضه الكترود در بازار بودند. توليد كك سوزني در دنيا تا سال 2025 به 1.3 ميليون تن در سال خواهد رسيد و ساليانه 5.10 درصد افزايش خواهد داشت. با بهبود عرضه كك سوزني به بازار در اواخر سال 2017 انتظار مي رود قيمت الكترود در سال 2018 افزايش نداشته باشد و بنابراین قیمت آهن آلات نیز تغییر چندانی نخواهد داشت.

به نقل از يكي از توليد كننده هاي فولاد ضد زنگ قيمت الكترود در مزايده هاي فروش سه ماهه اول سال 2018 به 15000 دلار بر تن رسيده است. طبق نظر شركت Icads توليد كننده ميلگرد در تركيه قيمت الكترود تا أواسط سال 2019 همچنان بالا خواهد بود.

شركتهاي توليد كننده الكترود

به گزارش متال بولتن برخي از شركتهاي توليد كننده الكترود در كشورهاي ژاپن، هند، اروپا و امريكا هستند اما بسياري از آنها در چين هستند. توليد الكترود در چين در سال 2017 تا 300,000 تن كاهش يافت. اين مقدار كاهش بيش از نيمي از 502,000 تن الكترود توليد شده توسط سه شركت اول در اين صنعت در دنيا مي باشد.

در اروپا مصرف ساليانه الكترود 226,000 تن است و افزايش قيمت آن باعث گران شدن 40 يورويي بيلت گرديد. افزايش قيمت الكترود باعث زياد شدن اختلاف قيمت قراضه و بيلت وارداتي به تركيه و رسيدن به بالاترين حد 5 سال گذشته شد. افزايش خريد بيلت در سه ماهه آخر سال قبل دليل اين افزايش اختلاف مي باشد.

تولیدکنندگان آهن آلات ممكن است در سال 2018 براي جبران قيمت بالاي الكترود به سمت مصرف قراضه هاي با كيفيت بالا سوق پيدا كنند.

قیمت آهن آلات

طوفان استرالیایی در بازار مواد اولیه

نزدیک شدن به فصل تندبادهای فصلی در استرالیا، حال به دغدغه ای تازه برای تولیدکنندگان آهن آلات در خصوص تامین مستمر مواد اولیه بدل شده است. این روزها اخباری از وقوع تندبادی شدید در ساحل غربی استرالیا به گوش می رسد که در صورت تحقق می تواند عرضه مواد اولیه از بندر پرت هدلند استرالیا را با مشکل جدی مواجه سازد.

کمبود عرضه مواد اولیه از سوی یکی از بزرگترین صادر کنندگان جهان می تواند تاثیر زیادی بر افزایش قیمت آهن آلات در بازار داشته باشد. طی چند هفته گذشته مشاهده شد که مشکلات بوجود آمده در خصوص لاین آپ کشتی ها و تاخیر در بارگیری، باعث افزایش شدید قیمت زغال سنگ از ۱۷۹ دلار به ازای هر تن به ۲۶۲ دلار به ازای هر تن گردید. در آوریل سال گذشته نیز وقوع طوفان دبی در بنادر کوئینزلند باعث شد تا بهای زغال سنگ تا مرز ۳۰۰ دلار به ازای هر تن افزایش یابد.

از طرفی، بخشی از افزایش بهای سنگ آهن نیز به همین مسئله باز میگردد. علی رغم افت بهای آهن آلات در بازار داخلی چین، کاهش ظرفیت های تولید آهن آلات دستوری توسط دولت مرکزی، و افزایش موجودی سنگ آهن بنادر چین به بیش از ۱۵۰ میلیون تن (که بخش زیادی از آن عیارهای پایین می باشند)، بهای این نهاده تولید خصوصا برای عیارهای بالاتر طی چند هفته اخیر به شکل مستمر رشد داشته است و به بالاترین سطح از آوریل ۲۰۱۷ رسیده است. فولادسازان، خصوصا در چین، از بیم کمبود عرضه در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، مصادف با رفع محدودیت های تولید زمستانی فولاد، قصد دارند تا موجودی انبارهای خود را بالا برند. بایستی دید که تندبادهای احتمالی آیا مانند سال قبل به طوفان در بازار مواد اولیه منجر خواهند شد؟

هیجان در بازار آهن آلات داخلی چین فروکش نمود.

همانطور که انتظار می رفت، رشد بهای آهن آلات و مواد اولیه در نتیجه اخبار عدم راه اندازی ظرفیت ها جدید تولید فولاد دوام چندانی نداشت و بازارهای فیوچرز این کشور پس از رشد در معاملات دیروز عصر و امروز صبح، در معاملات عصر امروز روندی کاهشی در پیش گرفته اند.

بهای سنگ آهن در بازار فیوچرز دالیان طی معاملات عصر امروز ۱ یوان افت نموده است. این افت علیرغم رشد بهای سنگ آهن در بازار نقدی و در راستای کاهش بهای فولاد در بازار فیوچرز شانگهای حادث شده است. قیمت میلگرد و قیمت ورق سیاه در معاملات امروز عصر به ترتیب ۱۵ و ۲۲ یوان کاهش یافته اند. انتظار می رود که این کاهش بر بازار نقدی فردای چین نیز اثرگذار شود.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد