تجدید نرخ پیش خرید بیلت و اسلب صادراتی در بازار آهن آلات ایران

6 سال پیش1499بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
تجدید نرخ پیش خرید بیلت و اسلب صادراتی در بازار آهن آلات ایران

نرخ پیش خرید بیلت و اسلب صادراتی در بازار آهن آلات ایران تجدید شد

شنیده شد نرخ صادراتی بیلت و اسلب صادراتی در بازار آهن آلات ایران طی هفته منتهی به روز چهارشنبه 24 ژانویه به واسطه پیش خریدهای جدید تقویت شده است.

ارزیابی نرخ هفتگی متال بولتن در تاریخ 24 ژانویه برای بیلت صادراتی ایران 508 الی 510 دلار به ازای هر تن فوب بوده در حالی نرخ این کالا در هفته گذشته 500 الی 510 دلار به ازای هر تن برآورد شده بود.

فولاد خوزستان، بزرگترین صادرکننده بیلت ایران، انتظار نرخ 515 الی 520 دلار به ازای هر تن فوب در آخرین پیشنهاد خود را داشت، اما معاملات در دامنه 508 الی 510 دلار به ازای هر تن فوب بسته شد.

مقاصد این بیلت های پیش خرید شده نقاط مختلفی در خلیج ‌فارس بوده است. گزارش شده پیشنهاد بیلت ایران در بازار آهن آلات صادراتی به تایلند در اواخر هفته گذشته 540 دلار به ازای هر تن cfr بوده؛ اما این پیشنهاد به دلیل نرخ های رقابتی پایین تری از سوی چین و هند بدون استقبال مانده است.

مطابق با اعلام یک تاجر محلی گفته شده یک محموله بیلت از هندوستان به تایلند با نرخ 520 دلار به ازای هر تن cfr در شرف مذاکره است. ارزیابی نرخ هفتگی متال بولتن برای اسلب در بازار آهن آلات صادراتی ایران توام با حدود 20 الی 25 دلار به ازای هر تن افزایش قیمت در طول هفته، 510 دلار به ازای هر تن فوب در تاریخ 24 ژانویه بوده است.

بزرگ ترین صادر کننده اسلب ایران؛ فولاد مبارکه گزارش داده که در آخرین پیشنهاد؛ اسلب تولیدی خود را با نرخ 510 دلار به ازای هر تن فوب فروخته است. گفته شده مقاصد این محموله های صادراتی آسیای جنوب شرقی و شمال آفریقا بوده اند.

بیلت ایران در بازار آهن آلات وارداتی مصر

نرخ بیلت وارداتی مصر به دلیل درخواست های پایین تر و خبرهایی مبنی بر معاملات صورت گرفته با نرخ پایین تر از سمت بازار آهن آلات ایران، کاهش پیدا کرد.

یک تاجر به متال بولتن عنوان کرد که بازار این هفته آرام بود و بیشتر مردم در انتظار کاهش نرخ ها در روزهای آتی هستند. شرکت تجاری دیگری عنوان کرد تقاضا ضعیف است و خریداران انتظار تخفیف دارند؛

میلگرد تولیدی CIS با پیشنهاد 520 الی 530 دلار به ازای هر تن cfr در دسترس بود در حالی که درخواست خریداران روی 510 دلار به ازای هر تن cfr بوده است.

حدود 10،000 تن بیلت ایران با نرخ 520 الی 530 دلار به ازای هر تن cfr از سوی مصر برای تحویل فوریه پیش خرید شده است.

قیمت آهن آلات

وضعیت بازار قراضه در کشور ترکیه

وضعیت قراضه در بازار داخلی ترکیه نامشخص است زیرا خریداران سیاست های متفاوتي در مورد قيمت دارند. در این هفته، اکثر شرکت ها در ترکیه قیمت های خرید برای مواد اولیه داخلی را 20 تا 60 لیره به ازای هر تن (5 تا 16 دلار در هر تن در نرخ ارز فعلی) به دلیل قیمت های پایین تر واردات کاهش داده اند.

یک منبع گفت: " کارخانه ها قیمت ها را با دقت کاهش می دهند، زیرا آن ها بیش از میزان مورد نیاز قراضه  خریداری نمی کنند." طبق گفته متال اکسپرت، تولیدکنندگان آهن آلات همزمان قیمت مواد وارداتی را در قراردادها ي اخير 20 درصد کاهش داده اند.

پس از یک وقفه كوتاه و عدم حضور فروشندگان قراضه در تركيه ، تامین کنندگان آمریکای شمالی به بازار بازگشته و افزایش قیمت قراضه مطمنا" به اقدامات آنها بستگی دارد. برخی از فولاد سازان ترکیه از ایالات متحده آمریکا بيشنهاد قیمت 360 دلار به ازای هر تن CFR برای HMS 1&2 دریافت کرده اند، اما بر روی تخفیف اصرار دارند.

فروشندگان حوزه بالتیک و اروپایی نیز رغبتی به فروش  ندارند. در حال حاضر، تولید کنندگان ترکیه در تلاش هستند تا قراضه  HMS 1&2  با کیفیت بالا را از ایالات متحده آمریکا یا منطقه بالتیک با   قیمت 350 دلار به ازای هر تن CFR و از انگلستان و سایر کشورهای اروپایی با قیمت 345 دلار به ازای هر تن CFR خریداری نمایند.

بهای بیلت همچنان منطبق بر نمودار بهای قراضه

بهای قراضه طی سال ۲۰۱۷، تعیین کننده ترین نقش را در تبیین بهای آهن آلات داشته است. این در حالی است که این روند در سال جدید نیز ادامه یافته و نمودار این دو کاملا بر یکدیگر ک منطبق می باشد

با افت هفته اخیر بهای قراضه وارداتی ترکیه توسط اکثر عرضه کنندگان، بهای بیلت صادراتی عرضه کننده سنتی به این کشور، یعنی منطقه سی آی اس، تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار گیرد. اختلاف فاحش میان پیشنهادات فروشندگان و درخواست خریداران باعث شده تا عملا تجارت در این بخش به حالت توقف درآید.

تفاوت نظر بین طرفین معامله در حدود ۲۰ دلار می باشد. با وجود پیشنهاد فوب ۵۱۰ دلاری فروشندگان، خریداران حاضر به پرداخت بیش تر از ۴۹۰ دلار به ازای هر تن فوب نمی باشند. برخی حتی از این هم فراتر رفته و درخواست خرید به قیمت ۴۸۰ دلار به ازای هر تن فوب را دارند. البته در قیاس با کاهش ۱۸ دلاری بهای معاملات بیلت وارداتی ترکیه از ۵۲۵ دلار به ۵۰۸ دلار سی اف آر این درخواست ها چندان هم غیر عقلایی نیست.

افزایش میزان تقاضا

تقاضا در منطقه شمال آفریقا و جنوب اروپا کمی بهتر از ترکیه برآورد می شود و برخی خریداران در این منطقه حاضر به خرید در محدوده ۵۰۰ تا ۵۰۵ دلار به ازای هر تن فوب شده اند. با قیمت های فعلی قراضه کف قیمت بیلت سی آی اس در دامنه ۴۹۰ تا ۴۹۵ دلار به ازای هر تن فوب برآورد می شود. با این حال، با کاهش محموله های قابل فروش در بازار این امکان وجود دارد که شاید رشد نسبی قیمت باشیم.

شایان ذکر است که در هفته گذشته دو محموله بیلت از یکی از فولادسازان ایران به بهای ۵۰۸ و ۵۰۵ دلار به ازای هر تن فوب به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ارسال شده است که فعلا ایران را پیشتاز بهای بیلت در منطقه نموده است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد