پیش بینی قیمت آهن آلات با توجه به تعطیلی پیش رو

10 ماه پیش1298بازدید0دیدگاه1امتیاز (1 رای)
پیش بینی قیمت آهن آلات با توجه به تعطیلی پیش رو

سیاست گذاری های زنجیره تامین فولاد کشور دستوری است یا غیر دستوری ؟

روز پنجشنبه هفته گذشته، سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور همراه با چندین رسانه داخلی دیگر خبری را منتشر نمودند که در آن مهم ترین تصمیمات اتخاذ شده جلسه پایش وضعیت تأمین روز چهارشنبه با حضور برخی مقامات رسمی دولتی و خصوصی بررسی و اعلام شده بود که از جمله مهمترین این تصمیمات اعلام خبری مبنی بر تاکید اجرایی شدن دستور رئیس جمهور در جهت جلوگیری از افزایش قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت تیرآهن در بورس کالا تا پایان خرداد ماه سال آتی بود.

برای دریافت قیمت پروفیل امروز می‌توانید از صفحه اول یا استفاده از منو، قیمت های روز و دقیق را مشاهده و خرید کنید.

در ادامه دقایقی بعد خبری از سوی آقای سبحانی، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، منتشر گردید مبنی بر این که سال آینده کاهش عرضه نخواهیم داشت ولی به دلیل افزایش هزینه ‌های تولید، افزایش قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت تیرآهن در سال آتی محتمل خواهد بود.

مجددا روز جمعه به بهانه ورود معاملات آهن اسفنجی به بورس کالا، از قول آقای سرقینی، معاون معدنی وزیر صنعت، خبری در برخی از رسانه های داخلی کشور منتشر گردید مبنی بر این که ایشان وعده فاصله گرفتن از اقتصاد دستوری را داده و عنوان کرده اند که با هم اندیشی بخش خصوصی و دولتی، دیگر نیازی به مداخله دولت در بازار محصولات نخواهیم داشت.

با توجه به این که تنها در سه روز پایانی هفته گذشته شاهد انتشار خبرهای ضد و نقیض از سوی تصمیمات مقامات رسمی دولتی و بخش خصوصی هستیم؛ این موضوع به روشنی نشان گر ناهماهنگی های مختلف در لایه ‌های مختلف تصمیم گیرنده برای اقتصاد کشور و یا حداقل زنجیره تامین فولاد کشور دارد.

عواقب تداوم اوضاع کنونی بازار آهن آلات

ادامه این وضعیت به طور حتم ثمره ای به جز ضربه زدن به بدنه اصلی زنجیره تامین فولاد کشور را به همراه نخواهد داشت و شایسته است که این مسئولین محترم قبل از رسانه ای نمودن گاه و بیگاه هر تصمیمی و تعیین و تکلیف برای سمت و سوی زنجیره تامین فولاد کشور، ابتدا اختلاف نظرهای بین خود را حل نموده و سپس اقدام به رسانه ای نمودن تفکرات خود به بازار نمایند تا بدین صورت از بلاتکلیفی و سرگردانی فعالان زنجیره تامین فولاد در لایه ‌های مختلف این زنجیره به جهت اتخاذ تصمیم و تعیین خط مشی حوزه تجاری خودشان در این آشفته بازار، جلوگیری شود.

روند کاهشی و تخفیفات اعلام شده که در برخی از حوزه‌ های مختلف بازار فولاد از جمله قیمت تیرآهن و به صورت زیرپوستی از روز گذشته دیده می شود؛ در واقع صرف نظر از حساب سود و زیان منطقی؛ بیشتر متاثر از نیاز به نقدینگی در دقیقه نود بازار داخلی دیده می شود؛

صرف نظر از روابط منطقی حاکم از سمت و سوی فعلی بازار؛ این وضعیت نشان از عمق بحران موجود در این بازار دارد؛ چراکه مستولی شدن سیاست "اولویت فروش به منظور دریافت وجه نقد بیشتر" نشان از تهی بودن کیسه تولیدکننده بخش خصوصی در این روزها دارد.

پیش بینی قیمت تیرآهن در روزهای آتی

بدون شک وصول وجه نقد در این ساعت های پایانی برای اکثر تولیدکنندگان بخش خصوصی ما که این روزها با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و با توجه به تعطیلات 15 الی 20 روزه پیش رو و یا به عبارت واضح تر؛ بازار نصفه و نیمه تعطیل تا 1 ماه آینده؛ از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار بوده و لذا همان طوری که پیش تر هم اعلام شد تمرکز این مبادی از روز گذشته فقط روی "فروش نقدی" با تشویق خریدار با سیاست اعمال تخفیفات جذاب متمرکز شده است.

آنچه که از متوسط نرخ مواد اولیه و خوراک این حوزه‌ ها تا به امروز رصد و تحلیل شده، به نظر می رسد که نه تنها کاهش قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت تیرآهن محسوسی از سمت عرضه‌کنندگان عمده بالادستی رخ نداده بلکه شنیده ها حکایت از بهبود بازار آنها به خصوص در خارج از مرزها دارد.

شنیده شد برخی از مبادی فروش در حال ارائه پیشنهاداتی با نرخ های منفی غیر منطقی و هیجانی هستند؛ به طوری که با تماس تلفنی که با برخی دیگر از این تولیدکنندگان برقرار شد؛ عنوان می کنند اگر قرار باشد صرف نکند مجبور به تعطیلی موقت حداقل تا بعد تعطیلات عید خواهیم شد.

نکته ای که به صورت جسته و گریخته در برخی از مبادی نوردی که موجودی شمش آنها این روزها به ته دیگ خورده است و در عمل دیده می شود؛ ظاهرا با این وضعیت چاره ای ندارند به جز این که تا بعد از تعطیلات عید و بازگشت روال عادی بازار تولید خود را متوقف نمایند.

 

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد