چالش های موجود در خرید آهن آلات در صنعت فولاد ایران

2 سال پیش1331بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
چالش های موجود در خرید آهن آلات در صنعت فولاد ایران

عدم هماهنگی ظرفیت تولید و خرید آهن آلات

خرید آهن آلات با چالش مهمی در صنعت فولاد ایران مواجه می باشد. کمبود منابع مالی و نبود سرمایه‌های خارجی در کنار عدم هماهنگی ظرفیت تولید آهن ایران با نوع محصولات مورد نیاز در کشور است.

‏به بحث در رابطه با تفاوت اساسی میان حجم فراورده‌های آهنی متفاوت و تقاضای آنها در بازار می پردازیم. برای مثال با وجود اینکه حجم تولید فراورده‌های بلند آهنی در ایران بسیار زیاد است اما به دلیل کمی میزان تقاضا و کمی فرصت‌های صادراتی میزان تولید و خرید آهن آلات این دسته کم است. برای فراورده‌‌های تخت آهنی، شرایط کاملا متفاوت است .

به این گونه که تقاضای این نوع از فراورده‌های فولادی در ایران زیاد است ولی ظرفیت تولید آن پایین است و به همین دلیل بخش زیادی از محصولات وارداتی را به خود اختصاص می‌دهد.بنابراین اصلاح ساختار خرید آهن آلات در ایران به گونه‌ای که حجم تولید محصولاتی که نیاز برای آنها بالاتر است، افزایش یابد و محصولاتی که نه تنها در بازار داخل بلکه در بازارهای صادراتی هم امکان فروش آنها وجود ندارد، کمتر از گذشته تولید شود.

حجم تولید فراورده‌های طویل آهنی در ایران برابر با ۳۰ میلیون تن در سال است در صورتیکه میانگین تولید آن در سه سال گذشته برابر با ۸میلیون تن در هر سال بود. ممکن است در پنج سال آتی، اندازه خرید آهن آلات و فراورده‌های فولادی طویل در این کشور در فاصله بین ۸ تا ۱۰میلیون تن در هر سال باقی بماند.

خرید آهن آلات

سیاست های خارجی تاثیرگذار در خرید آهن آلات

کاهش منابع مالی و نبود سرمایه‌های خارجی در خرید آهن آلات ایران یکی از اصلی ترین موانع در این زمینه بود. ایران برای اینکه حجم تولید خود را به ۵۵ میلیون تن برساند نیاز به دریافت ۳۰ میلیارد دلار سرمایه دارد که بخشی از آن  باید توسط سرمایه گذاران خارجی و بخش دیگری از آن توسط سرمایه گذاران داخلی فراهم شود.

حال اگر ایران بخواهد حجم تولید و خرید آهن آلات خاصی را بالا ببرد و تولید قسمتی از کالاها را متوقف کند، باید سرمایه‌های بیشتری جذب کند.زیرا این سرمایه‌ها صرف ایجاد تغییر در روند تولیدات می شود و باید اضافه بر سرمایه مورد نیاز برای افزایش ظرفیت تولید فولاد شود. این سرمایه‌ها در سال‌های تحریم اقتصادی علیه ایران به سختی وارد ایران شد و انتظار می‌رفت بعد از اجرایی شدن برجام ورود سرمایه ها آسان شود. ولی پس از سخنرانی‌های اخیر دونالد ترامپ بازهم  شرایط سخت ترخواهد شد زیرا بیشتر سرمایه گذاران خارجی منتظر نتیجه و تصمیم ایران در قبال تصمیم جدید امریکا خواهند ماند و این امر می‌تواند سرعت رشد سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد ایران را آهسته تر بکند.

به هر حال چالش عظیم خرید آهن آلات ایران را درناچیزی منابع مالی و تفاوت بین توان تولید و میزان خرید آهن آلات آنها دانست. رفع کردن هر دو مشکل می‌تواند در طولانی مدت صنعت آهن آلات را دچار تغییر کند و این صنعت را به یکی از صنایع بسیار مهم در اقتصاد کشور تبدیل کند و به همین دلیل بهتر است که از همین امروز این مسیر طی شود.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد