مثبت شدن مجدد برآیند سیگنال‌های دریافتی در خصوص بازار میلگرد

2 سال پیش1212بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
مثبت شدن مجدد برآیند سیگنال‌های دریافتی در خصوص بازار میلگرد

بازار میلگرد رو به صعود

مثبت شدن برآیند برخی از عوامل تاثیر گذار بر زنجیره تامین فولاد گروه B از جمله مهمترین سیگنال دریافتی از قیمت میلگرد طی دیروز و امروز بوده است. از جمله مهمترین عوامل مثبت اثر گذار بر این بازار می توان به؛

1) قرار گرفتن مارجین یا حاشیه سود حوزه تولیدکنندگان شمش القایی در نقطه مینیمم آن

2) باز شدن بیشتر راه های مواصلاتی که تقریبا در طول هفته‌ جاری بر اثر بارش های متعدد با انسداد یا اختلال مواجه شده بودند

3) پررنگ تر شدن کمبود منابع قراضه آهن با توجه به رصدهای صورت گرفته در طول هفته جاری به دلیل شرایط نامساعد جوی و بالاخره

4) تغییر روند وضعیت بازار دلار از روند کاهشی به افزایشی و رسیدن به مرز 4600 تومان و انعکاس جو مثبت آن به بازار کالایی

از جمله مهم ترین دلایلی بودند که زمینه لازم برای حرکت بازار شمش القایی یا لکوموتیو زنجیره تامین گروه B را فراهم آورده اند بطوریکه احتمال ادامه افزایش قیمت روز میلگرد این حوزه در هفته جاری را قوت می بخشند.

طی دو روز اخیر با توجه به عوامل یاد شده تغییر روند بازار بصورت نامحسوس و خزنده قابل درک بود هر چند وضعیت آب و هوایی اجازه حرکت آشکار آن را نمیداد؛ از این رو برخی از فعالان شاخه های انتهایی با اقدام به موقع و تامین قسمتی از تقاضای خود، از قدرت پشت سد تقاضای منتظر و موثر بازار کاستند که این خود از وضعیت احتمالا چکشی روند افزایشی قیمت روز میلگرد تا حد زیادی جلوگیری خواهد کرد.

میلگرد مرکزآهن

تاثیر شاخص نرخ قراضه آهن بر قیمت روز میلگرد

کاملا بدیهی است که بر اساس تجربیات گذشته، نوسانات قیمتی زنجیره تامین گروه B که چند سالی است به نوعی سکان داری و نوسان سازی شاخص قیمت روز میلگرد داخل کشور را بعهده گرفته است؛  صرف نظر از تمامی عوامل اثر گذار کاملا وابسته به "شاخص نرخ قراضه آهن" بوده و لذا عنایت به شاخص نرخ قراضه آهن می تواند به عنوان ضمانتی قابل اطمینان برای سرمایه گذاران زنجیره تامین مقاطع طویل فولادی داخل کشور محسوب گردد.

طی هفته گذشته مشاهده کردیم که کاهش میزان تقاضا برای محصولات فولادی و هم چنین مشکلات موجود در حمل و نقل این محضولات بر قیمت آهن آلات از جمله قیمت روز میلگرد تاثیرات فراوانی داشته است و سبب جلوگیری از رشد قیمت این محصولات گشته است. این در حالی است که طی هفته گذشته نرخ دلار مجددا روند صعودی داشته است ولی این سیگنال مثبت نتوانسته بر قیمت محصولات فولادی تاثیر چندانی گذارد و هم چنان تاثیر نوسانات جوی بر قیمت روز میلگرد بیشتر بوده است.

از دیگر عوامل منفی موثر بر بازار آهن آلات کاهش قیمت شمش و روند نزولی قیمت آهن آلات در این مناطق بوده است که سبب تشدید روند نزولی قیمت ها از جمله قیمت روز میلگرد گشته است. با این حال برخی از کارخانجات نیز قیمت های خود را ثابت اعلام کرده اند و اقدام به کاهش قیمت محصولات خود نکرده اند. بنابراین طی هفته گذشته شاهد کاهش شدیدی در میزان معاملات انجام شده بودیم به طوری که هیچ گونه معامله جدی در بازار آهن آلات صورت نگرفت.

روند صعودی روزهای پایانی سال

معمولا با فرارسیدن روزهای پایانی سال میزان تقاضا برای خرید آهن آلات افزایش یافته و میزان فعالیت بازار نیز افزایش می یابد. این در حالی است که بازار آهن آلات هنوز حال و هوای روزهای پایانی سال و فرارسیدن عید را به خود نگرفته است و میزان فعالیت و تقاضا در این بازار در حال حاضر بسیار کم می باشد.

تنها نکته مثبت در بازار آهن آلات طی روزهای اخیر روند صعودی قیمت آهن آلات در بازار جهانی می باشد که ممکن است سبب رونق گرفتن بازار طی روزهای اخیر گردد. بازار در نخستین روز هفته جاری هم چنان روند ثابتی داشته است و به نظر نمی رسد که طی روزهای آتی نیز شاهد رشد در قیمت این محصولات باشیم.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد