نوسانات قیمت محصولات فولاد تخت بازار جهانی

2 ماه پیش1334بازدید0دیدگاه5امتیاز (1 رای)
نوسانات قیمت محصولات فولاد تخت بازار جهانی

وضعیت نامطلوب قیمت ورق فولادی رول گرم وارداتی اتحادیه اروپا

طبق اخبار منتشر شده از آژانس گزارش قیمت متال بولتن در تاریخ 18 ماه ژوئیه، و هم چنین به نقل از بانک سرمایه گذاری جفریز، معافیت های عوارض ضد دامپینگ برای واردات ورق فولادی رول گرم از چهار کشور و کاهش قیمت واردات راه حل نامطلوبی می باشد، اما برای حمایت از تولید کنندگان فولاد سازی داخلی در اتحادیه اروپا موثر بوده است. اخبار رسیده حاکی از آن است که کمیسیون اتحادیه اروپا (EC) قرار است تا تاریخ 6 ماه اکتبر سال جاری تصمیم قطعی خود مبنی بر بررسی تحریم های ضد دامپینگ در مورد واردات ورق گرم از روسیه، اوکراین، ایران، برزیل و صربستان را اعلام نماید. بر اساس بررسی های آژانس گزارش قیمت متال بولتن، کمیسیون اروپا در حال حاضر کشور صربستان را از رسیدگی در مورد تحریم های ضد دامپینگ مستثنی نموده است. علت این امر این است که میزان واردات این کشور به نسبت چهار کشور دیگر کم بوده و قیمت آن هم از اجناس چهار کشور دیگر بالاتر بوده است.

اخبار رسیده حاکی از آن است که اتحادیه اروپا تخفیف عوارض ضد دامپینگ در خصوص ورق فولادی رول گرم را از چهار کشور باقی مانده در محدوده 30/5 تا 33 درصد محاسبه کرده است. این در حالی است که، اتحادیه اروپا در نظر دارد در حال حاضر یک عوارض ضد دامپینگ را مد نظر قرار دهد تا با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه پس از اتمام دوره رسیدگی، مناسب ترین اقدام در این مورد را صورت دهد. این تصمیم به منظور حفاظت از منافع تولیدکنندگان ورق فولادی اتحادیه اروپا و توزیع کنندگان گرفته شده است. به گفته منابع خبری اگر واردات ورق فولادی با قیمتی برابر و یا بالاتر از MIP وارد شود، عوارض اعمال نخواهد شد. اگر قیمت واردات زیر MIP باشد، عوارض قطعی با نرخی برابر اعمال می شود تا قیمت برابر با ارزش خالص آزاد در مرز اتحادیه اروپا قبل از عوارض باشد. به گفته منابع بازار میزان MIP در حدود 541 دلار  به ازای هر تن در بنادر اتحادیه اروپا اعلام شده است.

به گفته بانک سرمایه گذاری جفریز: " در این قیمت اعلام شده، عوارض قطعی 9 تا 15 درصد باید برای از بین بردن امتیاز ناعادلانه برای واردات کافی می باشد. " هم چنین تعرفه های مشابه ای پیش از این برای واردات ورق فولادی از چین در ماه آوریل سال جاری، در محدوده 18 الی 36 درصد اعمال شده بود که در ابتدا امید چندانی به تاثیر این تعرفه ها نبود، اما در ادامه چین تنها سه درصد سهم واردات اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داد، بطوریکه تا کنون و در سال جاری 89 درصد کاهش را نشان میدهد. به علاوه به گفته جفریز: "علاوه بر این، حداقل نرخ واردات باید به گونه ای باشد که رقابت واردات را کاهش دهد و در نهایت با توجه به انتظارات ما برای کاهش هزینه های تولید مواد اولیه در ماه های آینده، قیمت های داخلی را افزایش دهد." اتخاذ این تصمیم قاطعانه در خصوص ورق فولادی رول گرم هنوز هم این مشکل را بطور کامل حل نخواهد کرد. زیرا  سیل واردات رقابتی مدتی است که در اتحادیه اروپا شکل گرفته است. در حالی که حجم واردات از چهار کشور فوق با توجه به آغاز رسیدگی به پرونده آنها کاهش یافته است؛ دیگر تامین کنندگان ورق فولادی خارجی از این فرصت استفاده کرده تا میزان فروش خود به اروپا را افزایش دهند.

اخبار رسیده حاکی از آن است که میزان واردات ورق فولادی رول گرم از ترکیه، هند و کره جنوبی مدتی است که افزایش یافته به طوری که هم اکنون نسبت به 16 درصد در نیمه اول سال 2016، حدود 49 درصد کل واردات ورق فولادی رول گرم از اتحادیه اروپا را تشکیل می دهد.به گفته منابع خبری واردات از این کشورهای منابع جدید به گواه نرخ اخیر فولاد در اروپا و حاشیه سود آن، به وضوح آسیب کمتری را نسبت به آن کشورهایی که اکنون با آنها به وسیله تعرفه برخورد شده است وارد خواهند کرد؛ حتی اگر شدت واردات بالا باشد اما در هر صورت کارخانه های داخلی تولید ورق فولادی رول گرم برای مبارزه با افزایش میزان بهره برداری خود ادامه خواهند داد.

ثبات قیمت محصولات فولاد تخت ترکیه

طبق اخبار منتشر شده از آژانس گزارش قیمت متال بولتن در تاریخ 14 ماه ژوئیه، میزان تقاضا برای محصولات فولاد تخت تولید داخلی در بازار ترکیه طی این هفته به شدت افزایش یافته است اما قیمت این محصولات برخلاف افزایش تقاضا ثابت بوده است. این در حالی است که قیمت ها طی هفته گذشته افزایش یافته بود. تولیدکنندگان ورق فولادی رول گرم قیمت این محصول را به میزان 540-530 دلار به ازای هر تن برای محموله های ماه سپتامبر اعلام کرده اند و تعدادی معامله نیز طی هفته گذشته به میزان 530-510 دلار به ازای هر تن منعقد شده است. به گفته یکی از تاجران طی این هفته میزان تقاضا بسیار خوب می باشد و قیمت قراضه آهنی نیز به میزان 300 دلار به ازای هر تن اعلام شده است، بنابراین تخفیفی در اعلام قیمت ها در نظر گرفته نشده است. ارزیابی هفتگی آژانس گزارش قیمت متال بولتن از قیمت ورق فولادی رول گرم تولید داخلی ترکیه به میزان 530-510 دلار به ازای هر تن تا روز جمعه مورخ 14 ماه ژوئیه بوده است. هم چنین ورق فولادی رول سرد نیز از سوی تولیدکنندگان این محصول در ترکیه به قیمت 640-630 دلار به ازای هر تن پیشنهاد شده است و معاملات این محصول نیز به قیمت 640 دلار به ازای هر تن طی هفته گذشته رخ داده است.

ارزیابی هفتگی آژانس گزارش قیمت متال بولتن از قیمت ورق فولادی رول سرد نیز 640-630 دلار به ازای هر تن تا تاریخ 14 ماه ژوئیه بوده است که نسبت به هفته گذشته بدون تغییر باقی مانده است. قیمت پیشنهادی تاجران از ورق فولادی رول گرم صادراتی نیز 510-500 دلار به ازای هر تن می باشد. ارزیابی آژانس گزارش قیمت از ورق فولادی رول گرم صادراتی طی این هفته 510-500 دلار به ازای هر تن بوده است. در کل قیمت ها طی این هفته ثابت بوده است و پیش بینی می شود که تا پیش از ماه سپتامبر قیمت ورق فولادی کشور ترکیه کاهش نیابد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد