هشدار چين به ترامپ در خصوص هرگونه وضع تعرفه بر آهن آلات و آلومينيوم

6 سال پیش997بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
هشدار چين به ترامپ در خصوص هرگونه وضع تعرفه بر آهن آلات و آلومينيوم

سخت گیری چین در بازار آهن آلات وارداتی

ويلبر روس وزير اقتصاد آمريكا روز جمعه پيشنهاد وضع تعرفه بر آهن آلات وارداتي را به ترامپ ارائه نمود و ترامپ بايد تا اواسط آوريل تصميم نهائي را اتخاذ نمايد . يك مقام رسمي در وزارت اقتصاد چين روز شنبه به خبرگزاري شينهوا گفت اگر تصميم نهائي وضع تعرفه آمريكا اثر منفي بر مصالح چين داشته باشد  ما نيز براي دفاع از حقوق خود متوسل به اقدماتي خواهيم شد . جزئيات بيشتري از اقدمات احتمالي چين در دست نيست زيرا زمانيكه اين پيشنهاد توسط ويلبر روس به ترامپ ارائه شده چين وارد تعطيلات سال نو شد .

كارشناسان اقتصادي هشدار داده اند تنش تجاري بين آمريكا و چين اين دو اقتصاد بزرگ دنيا در سال 2018 افزايش يابد . ترامپ پيش از اين هم بر پنل هاي خورشيدي و ماشين هاي ظرفشوئي وارداتي از چين و ديگر كشورها تعرفه وضع نمود و در پي آن اين كشورها شكاياتي را به سازمان تجارت جهاني مطرح نمودند .  فعالان اقتصادي آمريكا نگران هستند كه افزايش اقدمات واشنگتن اقدمات متقابل چيني ها را بدنبال داشته باشد كه به تجارت آنها در بازار بزرگ چين لطمه وارد كند .

به گزارش پلنر از زمانيكه ترامپ بر واردات پنل هاي خورشيدي و ماشين ظرفشوئي تعرفه وضع نمود پكن هم اعلام كرد مشغول بررسي اقداماتي جهت محدود نمودن واردات محصولات كشاورزي و استايرن (در ساخت محصولات پلاستيكي كاربرد دارد)  از آمريكا است . اگر چين بخواهد اقدامات خود را بر ضد واردات از آمريكا تشديد كند صادرات لوبياي سويا را هم در بر خواهد گرفت كه در سال 2016 ارزش آن 14 ميليارد دلار بوده است و همينطور فعاليت شركت هائي چون اپل و اينتل هم در چين محدود خواهد شد . البته انجام هركدام از اقدامات بالا توسط پكن بر اقتصاد آنها نيز تأثير گذار است .

كاربرد ابزار حفاظت از تجارت محدوديت

كشاورزان چيني نيازمند لوبياي سويا براي  خوراك دام هاي خود هستند و همينطور بقيه محصولات و خدمات شركت هاي آمريكائي هم مشتريان خود را در بازار چين دارند بهرحال اقتصاد چين در اين سالها به شدت  از اقتصاد جهاني سود برده و آنها هم ترجيح مي دهند از هرگونه روياروئي با بزرگترين اقتصاد جهان يعني آمريكا دوري كنند .

قیمت آهن آلات

وزارت اقتصاد چين روز شنبه از آمريكا خواست در كاربرد ابزار حفاظت از تجارت محدوديت قائل شود و به قوانين چند جانبه پايبند بماند . اين وزارتخانه گزارش آمريكا در خصوص واردات آهن آلات و آلومينيوم چين را بي اساس دانست و البته كارشناسان هم با نظر وي موافق هستند .  آنها عقيده دارند گزارش آقاي روس شواهدي ارائه نمي دهد كه واردات آهن آلات و آلومينيوم به آمريكا براي امنيت ملي اين كشور خطري داشته باشد .

اما اين موضوع را هم بايد در نظر داشت كه چيني ها مدت زمان طولاني است كه از سوي اروپا ، آمريكا و ديگر كشورهاي متهم به دامپينگ آهن آلات و آلومينيوم هستند اگرچه تحريم هاي آمريكا در اين مدت كمي از حجم واردات آهن آلات از چين به آمريكا را  كاسته اما چيني ها هم در اين مدت توانسته اند قوانين را دور بزنند . در اين سالها چين جزو 10 صادركننده بزرگ آهن آلات به آمريكا بوده اما اخيراً با نام ديگر كشورها چون ويتنام اقدام به صادرات به آمريكا دارند .

نوسان قیمت میلگرد و مفتول بازار داخلی چین

قیمت میلگرد و مفتول بازار داخلی چین نسبت به هفته گذشته نوسان نامتعادلی دارد کمی افزایش قیمت در شمال چین و کمی کاهش قیمت در جنوب چین و ثبات قیمت در شرق چین دیده می شود. سطح فعالیت های تجاری در کل متوسط رو به پایین می باشد. قیمت آتی میلگرد در بازار بورس شانگهای تنی 631 دلار اعلام شده است که 22 دلار نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است.

میانگین قیمت میلگرد و مفتول بازار داخلی چین به میزان 700 دلار به ازای هر تن اعلام شده است. در اوایل هفته جاری قیمت بیلت و اسلب کاهش داشته که تاثیر منفی بر بازار میلگرد و مفتول چین به خصوص جنوب چین داشته است. در هر حال قیمت آتی میلگرد برای روزهای پایانی هفته افزایش داشته است. با توجه به نزدیک شدن به سال جدید چینی تقاضا در بازار بسیار پایین آمده و از پایان هفته جاری تجار عملا فعالیتی نخواهند داشت. انتظار می رود قیمت میلگرد و مفتول بازار داخلی چین در هفته پیش رو روند ثابتی داشته باشد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد