وضعیت فعلی و آینده صنعت آهن و فولاد

2 سال پیش2386بازدید0دیدگاه4امتیاز (1 رای)
وضعیت فعلی و آینده صنعت آهن و فولاد

صنعت فولاد پیشرو در بازار ایران

صنعت آهن فولاد در موسسات بازرگانی و پژوهشی در بررسی اوضاع کنونی، به جستجو روش های نوین در جهت بالا بردن  عرضه و تقاضای آهن پرداخته است. دربررسی اوضاع صنعت فولاد در ایران و جهان ، که بیانگر افت درخواست جهانی فولاد به خصوص از طرف کشورهایی ازجمله چین به دلیل رکود اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۵ ، صنعت فولاد با روند نزول قیمت‌ها در بازار کالاهای اصلی روبرو شده است.در صنعت فولاد با بالا رفتن فاصله میان ظرفیت تولید آهن و تعداد تولید آهن  و پیش‌بینی افت  ۵ درصدی تولید فولاد چین که از جمله ابرقدرت ترین  تولیدکننده و مصرف‌کننده جهانی فولادمی باشد تا سال های آتی؛ با توجه به محدودیت ایران به دسترسی بازارهای جهان در نتیجه پیدایش بازارهای منطقه‌ای ازجمله آهن و فولاد عرب یا عضویت ترکیه در گمرک اروپا و همچنین وجود آمدن روابط  پایدار بین کشورهای تولیدکننده سنگ‌آهن و فولاد . با رکود تقاضای سنگ آهن ناشی از پیشرفت تولید چرخشی و بهره گیری از آهن قراضه در صنعت فولاد؛ با پدید آمدن تولیدات جایگزین از جمله آلیاژها، کامپوزیت‌ها و مواد پلیمری و سرمایه‌گذاری کشورهایی از قبیل ژاپن و آمریکا درعرصه تحقیق و پیشرفت برای تولید فرآورده های جدید فولادی؛ سیاست‌های مالیاتی بسیاری از کشورها در راه پشتیبانی از صنعت فولاد داخلی که باعث جلوگیلیری از صادرات و رکود تولید فولاد شده است.

رکود تقاضای داخلی برای صنعت فولاد به دلیل کم شدن درآمدهای نفتی، بودجه عمرانی و رکود بخش ساخت و ساز از اموری است که در این عرصه بیان می‌شود. اکنون به دلیل کاهش آسیب ناشی از عوامل  ذکرشده، موارد زیر را می‌توان پیشنهاد کرد:

1- مشارکت تولیدکنندگان صنعت فولاد در پیشرفت زیرساخت ریلی کشور با هدف ارتقا عرصه های لازم برای تحریک درخواست های آتی درجهت ارتقا زیرساخت‌های ریلی و مجهزسازی حمل و نقل ریلی به روش عقد قرارداد بین وزارت صنعت، وزارت راه و شهرسازی. خطوط راه آهن باید ۲۵هزار کیلومتر گسترش یابد که رسیدن به این موضوع مستحق سالانه ۱۵۰۰ کیلومتر خط ریلی معادل ۱۸۰هزار تن ریل آهنی است. همچنین بسیاری از لکوموتیوهای حمل و نقل ریلی کشور بالغ بر ۳۵ سال کار کرده است که باید عمر میانگین این لوکوموتیوها به حدود 15 سال برسد.

۲- بستن قرارداد میان شرکت راه آهن، بانک و سازمان توسعه و نوسازی معادن برای جبران قسمتی ازهزینه های ناشی از تولید آهن  از کارخانه‌های صنعت فولاد برای ساخت میلگرد و ورق‌های فولادی.

۳- عقد تفاهم نامه مابین شرکت راه‌آهن و پیمانکاران اجرای خطوط ریلی و بانک.

خرید میلگرد کارخانه ذوب آهن

طبق این گزارش صنعت فولاد ، نیاز به وجود منابع مالی قدرتمندی است که تامین آن از قدرت کارخانه‌های صنعت فولاد کشورخارج  است؛ درنتیجه می بایست قسمتی از هزینه‌های آن از بانک عامل تامین شده و مابقی به صورت درآمدها و مزایای دوره بهره‌برداری تامین شود. بانک عامل قادراست قسمتی از هزینه‌ها را به روش منابع بودجه‌ای وزارت راه و شهرسازی برآورد کند و مابقی را از منابع مالی خود از درآمدهای بهره‌برداری فراهم کند. از طرفی ، نظر به گنجایش تولید ۵۵ میلیون تن و مصرف ۳۵ میلیون تن فولاد تاسال ۱۴۰۴ که مستلزم صادرات ۲۰ میلیون تنی را در پی دارد، پیشنهاد می‌شود قسمتی از فرآورده های صنعت فولاد تولید شده به منظور ثبات بازارهای صادراتی به کشورهای تایلند، ایتالیا، تایوان، اسپانیا، مصر، اردن، هند، مراکش و بنگلادش و قسمتی از آن نیز به جهت پیشرفت بازارهای آینده به کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، اندونزی، مالزی، پرتغال، لهستان، ازبکستان و سوریه صادر شود.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد