وضع تعرفه واردات توسط ترامپ، حمایت از امنیت ملی یا اهرم فشار؟

6 سال پیش1437بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
وضع تعرفه واردات توسط ترامپ، حمایت از امنیت ملی یا اهرم فشار؟

شاخص بيلت بازار آهن آلات CIS در اوج 5 ساله

روز گذشته يعني 5 ماه مارس شاخص بيلت بازار آهن آلات CIS با جهش 14 دلاري نسبت به يك هفته قبل به 534 دلار FOB درياي سياه رسيد. در اوايل هفته قبل محموله هاي متعددي از بيلت اوكراين به قيمت 530 دلار FOB درياي سياه به تركيه و مصر به فروش رسيد.

پس از آن محموله ديگري به تناژ 10,000 تن به قيمت 530 دلار FOB درياي Azov كه معادل 535 دلار FOB درياي سياه است به تركيه فروخته شد. همچنين يك توليد كننده روس محموله اي 10,000 تني به قيمت 535 دلار بر تن FOB درياي سياه به الجزاير عرضه كرد.

پس از اينكه ارزيابي متال بولتن انجام شد گزارشي از فروش محموله ديگري از بيلت اوكراين به قيمت 540 دلار به مقاصد مذكور ارايه گرديد. عرضه بيلت در بازار آهن آلات از اوايل هفته گذشته كاهش يافت و برخي از تولیدکنندگان آهن آلات اوكراين و روسيه پيشنهادهاي فروش خود را به محدوده 535 تا 545 دلار FOB افزايش دادند.

برخي از مشتريان بر ادامه رشد قيمت بيلت ترديد دارند و منتظر تصميم نهايي ترامپ در مورد وضع تعرفه و جهت گيري بازار هستند. اما بيشتر مصرف كننده ها معتقدند روند افزايشي قيمت بيلت ادامه خواهد يافت و سفارشهاي هفته جاري با قيمت بالاتري به ثبت خواهد رسيد.

عدم برآورده سازی انتظارات توسط بازار

بازارهای فیوچرز چین بر خلاف انتظارات امروز با توفیق چندانی همراه نشد و بهای زنجیره آهن آلات کاهش یافت. قیمت روز میلگرد در بازار فیوچرز شانگهای با 1.3 درصد افت به 3957 یوان به ازای هر تن رسید. در نتیجه ی عدم درخواست های خرید، این هفته نیز موجودی انبارهای میلگرد تریدرها افزایش یافت. تجار نیاز به نقدینگی دارند تا از افزایش قیمت آهن آلات طی هفته قبل سودی را نصیب خود کنند. از این رو، اکثرا رو به فروش موجودی های خود آورده اند. در نتیجه، قیمت در بازار نقدی نیز کمی افت نموده و به 4050 یوان به ازای هر تن رسید.

قیمت آهن آلات

قیمت ورق سیاه نیز با 1.08 درصد افت روبرو گشت و در قیمت 4047 یوان به ازای هر تن معاملات خود را به پایان برد. در بازار نقدی تانگشان بهای ورق گرم به 4120 یوان رسیده است. فشار موجودی انیارهای تریدرها نگذاشته تا قیمت رشد مطلوبی را تجربه نماید. فعالان بازار آهن آلات هنوز منتظر بازگشت تقاضای خفته به بازار می باشند. با این حال به نظر می رسد خریداران ترجیح می دهند تا کمی بیشتر صبر کنند و تصویر بهتری از بازار پیدا نمایند.

به گزارش پلنر سنگ آهن اما در بازار فیوچرز دالیان افت شدید 3.61 درصد را ثبت نمود. کاهش قیمت آهن آلات و افت تقاضا و نیز رشد موجودی سنگ آهن بنادر به 160 میلیون تن از مهمترین دلایل این افت می باشند. در بازار نقدی نیز بهای سنگ آهن در حدود 1.3 دلار افت نمود.

امروز شهر تیانجین در پاسخ به شرایط آلودگی هوا اعلام شرایط اضطراری نوع 2 نمود. این محدودیت شامل واحدهای فولادسازی و کک سازی، آگلومره سازی و نیرگاه های زغالی می باشد.

هدف ترامپ از تعیین تعرفه وارداتی آهن آلات

به گزارش پلنر وزارت تجارت امریکا در جدیدترین اظهار نظر خود در خصوص تعرفه های وارداتی بر آهن آلات و آلومینیوم اعلام نموده که امکان دارد برخی کشورها از این قانون مستثنی شوند، با این حال، هنوز اظهار نظر رسمی از سوی رئیس جمهوری امریکا اعلام نشده است. ناوارو به سی ان ان گفته برای حفظ سطح تجارت جهانی، واشنگتن ممکن است بخشی از اعمال تعرفه ها علیه کشورهای خاصی چشم پوشی کند. گفته شده ترامپ در اواخر هفته جاری تصمیم نهایی خود را اعلام عمومی خواهد نمود.

اما ترامپ امروز اعلام نمود که در صورتی که کانادا و مکزیک حاضر شوند در پیمان به اصطلاح "ننگین" تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا امتیازات بیشتری را به ایالات متحده اعطا نمایند، امریکا حاضر خواهد شد تا بخشی یا تمام تعرفه های مربوط به این دو کشور را لغو نماید.

با صحبت های دو روز اخیر مقامات امریکایی، این طور به نظر می رسد که هدف ترامپ از طرح موضوع بند ۲۳۲ شاید از ابتدا ایجاد یک اهرم فشار برای راضی کردن طرف های نفتا جهت گرفتن امتیازات بیشتر بوده است. هدفی که کشورهای عضو این پیمان چاره ای جز تن دادن به آن را ندارند. هزینه اعمال تعرفه بر آهن آلات و آلومینیوم وارداتی از کشورهای کانادا و مکزیک به مراتب از دادن امتیاز به امریکا در پیمان مذکور بیشتر است، چرا که امریکا، اصلی ترین بازار برای این دو کشور می باشد. اینکه امریکا قصد امتیاز گرفتن از سایر کشورها را نیز دارد یا تعرفه های اعلام شده را اعمال خواهد نمود، مطلبی است که باید تا پایان هفته منتظر ماند و اقدام واشنگتن را دید

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد