پیش بینی تغییر فاز بازار آهن آلات از نیمه دوم آذرماه

2 ماه پیش1302بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
پیش بینی تغییر فاز بازار آهن آلات از نیمه دوم آذرماه

بررسی علل رکود بازار آهن آلات طی ماه جاری

بازار آهن آلات در ماه جاری هم چنان در حالت رکود به سر می برد. مشاهده می شود که کاهش قیمت آهن آلات هم چنان در این بازار میل به افت داشته و هم چنین در بخش انعقاد معاملات نیز ضعف های بسیاری مشاهده می شود. با این حال نشانه های مثبتی نیز در این بازار مشاهده شده است و معاملات منعقد شده در بورس کالا طی این هفته اندکی بهبود یافته است.

ولی تاثیرات این معاملات در حال حاضر بر بازار فولاد چندان آشکار نمی باشد. ادامه یافتن این روند در بازار خرید آهن آلات می تواند منجر به کاهش بیشتر قیمت آهن آلات شود. هم چنین تجمیع تمامی سیگنال های مفید برای بازار آهن آلات ممکن است منجر به تغییر روند قیمت آهن آلات گردد.

با این حال نمی توان زمان خاصی را برای این رخداد تخمین زد. افت قیمت آهن آلات هم چنان در بازار فولاد کشور مشاهده می گردد. به نظر می رسد که برخلاف ثبات قیمت آهن آلات ، تعدادی از کارخانجات تمایل دارند که قیمت آهن آلات تولیدی خود را کاهش دهند. این روند ممکن است منجر به کاهش قیمت این محصولات در بازار گردد. هم چنین افت میزان تقاضا نیز به شرایط دامن می زند. این در حالی است که وجود تعطیلات در روزهای پایانی هفته جاری به این کاهش میزان تقاضا کمک خواهد کرد و روند قیمت آهن آلات را بهبود نخواهد بخشید.

امید به بهبود قیمت آهن آلات

با این حال با تمام نشانه های منفی موجود در بازار هنوز هم امید به رشد جرقه های قیمتی وجود دارد. یکی از اتفاقات مهمی که در بازار بورس طی روز گذشته مشاهده شد 2 عرضه از عرضه های میلگرد کارخانه ذوب آهن اصفهان معامله شد که در این معاملات شاهد رشد قیمت این محصولات و افزایش میزان تقاضا نسبت به عرضه بودیم. این رخداد اگرچه نتوانست بر روند بازار آهن آلات تاثیر چندانی بگذارد ولی نمی توان این مساله را نادیده گرفت.

هم چنین باید در نظر داشت که با توجه به روزهای سرد و برودت هوا احتمال دارد که قیمت آهن آلات به میزان بیشتری نیز کاهش یابد. این مسایل نشان دهنده رخ دادن تغییراتی در زیر پوست بازار فولاد می باشد. این شرایط در نهایت می توان منجر به تغییر روند بازار آهن آلات شود. با این حال همان طور که در گذشته نیز ذکر شد نمی توان مشخص کرده که تغییر روند قیمت آهن آلات در بازار دقیقا چه زمانی رخ خواهد داد. رشد قیمت آهن آلات در بازار جهانی و هم چنین ادامه یافتن افزایش قیمت فولاد به خصوص در بازار فولاد چین می تواند از دیگر نشانه های مثبت برای تغییر روند بازار باشد.

انتظارات برای تغییر روند بازار آهن آلات از نیمه دوم آذرماه

انتظار می رود که روند تغییرات بازار از نیمه دوم آذرماه شروع شود چراکه خبرهایی از افزایش قیمت آهن اسفنجی به گوش می رسد. هم چنین این روند بر بازار محصولات فولاد بلند نیز اثر گذاشته است. هم چنین شرکت فولاد خوزستان نیز طی هفته های قبل عرضه داشته است و قیمت آهن اسفنجی به میزان 1800 تومان ثابت بوده است.

هم چنین تلاش های صورت گرفته برای افت قیمت آهن اسفنجی هیچ نتیجه ای نداشته است. هم چنین کاهش قیمت گندله نیز می تواند طی روزهای آتی بر قیمت آهن اسفنجی تاثیر گذارد. هم چنین نکته مثبت دیگری که وجود دارد این است که در ماه دسامبر خریداران در بازار جهانی موجودی انبار خود را افزایش می دهند تا پس از تعطیلات کریسمس با کاهش میزان موجودی مواجه نگردند. این موضوضع می تواند سبب افزایش میزان هماهنگی در بازار داخلی فولاد ایران گردد.

قیمت آهن آلات اصفهان

تغييرات تعرفه اي، چالش ها و فرصت ها

پس از كش و قوس هاي فراوان بالاخره تعرفه واردات برخي كالاها تغيير كرد كه مهمترين آنها در حوزه فولاد ورق و شمش فولادي بود. در خصوص ورق هر چند شايع شده كه تغيير و در واقع كاهش 10 درصدي تعرفه با پيشنهاد فولاد مباركه صورت گرفته و در اين مورد نامه اي هم منتشر گرديده اما با نگاهي به تاريخ نامه كه مربوط به يك سال پيش است و با جميع شرايط و همينطور عملكرد اين شركت در عرضه ورق در بورس كالا اين انتساب غير واقعي به نظر آمده و  به نظر مي رسد اين كاهش بيشتر در اثر اعتراضات گسترده  و پيگيري مستمر صنوف پايين دستي ورق و به خصوص سنديكاي لوله و پروفيل صورت گرفته باشد.

در خصوص شمش می توان گفت این كاهش با توجه به بالا بودن قيمت هاي جهاني در مقايسه با قيمت هاي داخلي در شرايط فعلي تأثير خاصي بر بازار نخواهد داشت اما در بلند مدت در صورتي كه شاهد كاهش شديد قيمت هاي بين المللي شمش و يا افزايش قيمت هاي داخلي باشيم ( كه البته هر دو حالت با توجه به شرايط ركودي كشور و كمبود تقاضاي مؤثر بعيد به نظر مي رسد) شايد شاهد شروع واردات و پيدا شدن رقيب براي تولدكنندگان شمش داخلي باشيم.

تاثیر بازار شمش

نكته اي ديگر كه بر ابهامات اين ماجرا مي افزايد اظهارات متناقض متوليان مربوطه است؛ در حالي كه انجمن توليدكنندگان فولاد از اصلاح تعرفه ها حمايت مي كند و آن را در جهت توسعه صنايع مرتبط مفيد ارزيابي مي كند، اما عضو عالي رتبه انجمن در مصاحبه اي با اعتراض شديد نسبت به كاهش برخي نرخ ها به خصوص ورق و مقايسه آن با نرخ تعرفه كالايي مثل خودرو ، اين تغيير را غير كارشناسي و اشتباه قلمداد مي نمايد.

فارغ از اين تناقض آشكار كه هنوز علت آن مشخص نشده است، به نظر مي رسد نفس اين مقايسه نيز محل اشكال بوده و نبايد صنايعي مانند فولاد كه شاهد بازاري به شدت رقابتي در بازار داخل است را با صنايع انحصاري خودرو مقايسه نمود.

 

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد