ترجیح دانه درشت های صنعت فولاد به صادرات، به جای تامین نیاز داخل

2 سال پیش1150بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
ترجیح دانه درشت های صنعت فولاد به صادرات، به جای تامین نیاز داخل

بازار ورق در چه حال است؟

با نگاهی اجمالی به وضعیت انواع ورق های داخلی طی روز های گذشته در می یابیم که آن چه بیش از همیشه در مورد افت و خیز قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی و قیمت ورق روغنی به چشم می خورد، ضعف تقاضا می باشد که موجب تیره و تار شدن چشم انداز آینده صنعت ورق های فولادی و مصرف کنندگان آن شده است.

نوسانات قیمت ارز و مضاف بر آن، عدم ثبات در بازار مصرف فولاد، در حالی بود که بازار داخلی در بهمن ماه شرایط آرامی را طی می کرد و میزان تقاضای جدی پایین بود. با گذشت زمان این وضع موجب شد که وضع بازار در حالت نابسامانی قرار گیرد و براورد می شود که با ادامه این روند، رکود فعلی در صنایع فولادی همچون ورق، بیش از پیش قابل لمس گردد چرا که هنوز هم جهش های ارزی و تورمی باعث عدم  رونق در این صنایع طی ماه پایانی سال می شود.

علاوه بر این، در طول بهمن که تنها یک روز از پایان آن می گذرد، قیمت ورق های نازک بار به طور میانگین ٢٠٠ تومان تفاوت قیمت پیدا کرد که رشد 5 درصدی داشته است. همچنین قیمت ورق در خصوص ضخامت های 2.5 و 3 رشد بیش تری داشته است و این رقم در پایان ماه بهمن به حدود 13 درصد رسیده است. در مجموع قیمت ورق های نازک بار در ماه گذشته به طور میانگین حدود 9 درصد افزایش پیدا کرده است.

به علاوه، قیمت ورق ضخیم بار نیز با وضعیت متفاوتی روبه رو بوده است و با توجه به این که شرکت های کاویان و اکسین با کمبود اسلب مواجه بوده اند، قیمت این محصول خود را به کارخانجات ورق سازی با افزایش اعلام کردند.

آرامش در بازار ورق فولادی در هفته ای که گذشت

علاوه بر این، در خصوص ورق روغنی هم باید گفت که این محصول بازار آرامی را پشت سر گذاشته است، و دلیل آن هم سرما و رکود در بازار به دلیل کاهش میزان تقاضا برای خرید این کالا می باشد. در مورد قیمت ورق گالوانیزه هم گزارشات مشابهی به گوش می رسد. کارشناسان بر این باورند که قیمت ورق گالوانیزه هم روند ثابتی را پشت سر گذاشته است.

ورق سیاه اصفهان

قیمت ورق روغنی در بازار با وجود افزایش 50 تومانی کارخانه های ورق خودرو، امیرکبیر، تاراز همچنان با ثبات همراه بود و بازار آن با نبود تقاضا رو به روست که طبعاً شکنندگی آن بالاست. در این میان، قیمت ورق رنگی هم وضعیت مشخصی داشت. طبق گفته تحلیل گران، قیمت ورق رنگی تا کنون روند ثابتی را در بازار داخلی طی کرده است.

اما از همه این ها گذشته، طبق گزارشات و تحلیل هایی که در خصوص قیمت ورق در آینده ارائه می شود، احتمال این که روند افزایشی نرخ دلار در اسفند ماه هم وجود داشته باشد زیاد است. همگی خوب می دانیم که تاثیر مستقیم افزایش نرخ ارز بر مواد اولیه حتمی است و از سوی دیگر، با بالا رفتن بهای مواد اولیه، باید منتظر افزایش قیمت محصولات فولادی از جمله ورق هم باشیم.

به علاوه، این اقدام در آینده موجب توقف خطوط تولید برخی از صنایع فولادی نیز می شود زیرا از یک جایی به بعد، کارخانه های محصولات فولادی، خصوصا واحد های تولیدی خرده پا از پس تامین مواد اولیه مصرفی خود بر نخواهند آمد و مجبور خواهند شد که خط تولید خود را تا مدت نامعلومی متوقف کنند تا یا حمایتی از طرف دولت و بانک ها برای آنان اعمال شود و یا قیمت مواد اولیه کمی فروکش کند.

افزایش میزان صادرات و تاثیر آن بر قیمت ورق داخلی

علاوه بر این، مشکلات دیگری نیز همواره گریبانگیر بازار ورق بوده است. در حال حاضر صنایع پایین دستی معترض این بوده و هست که چرا صنایع مادر دولتی تولیدات خود را که همه ی نهاده هایش ریالی است در بورس کالا بر حسب دلار قیمت گذاری می کنند؟ و چرا همیشه شرکت های خصولتی به جای تامین نیاز داخل، ترجیحا برای امر صادرات مورد توجه قرار می گیرند و از عرضه کافی محصولات خود به بازار جلوگیری می کنند؟

آن هم در شرایط فعلی و نزدیک شدن به شب عید که برای تولید ‌کنندگان پایین ‌دستی مکافات های تازه ای به وجود آمده است. دیگر به لطف گزارشاتی که چپ و راست از ریز به ریز شرایط خوب یا بد بازار محصولات فولادی در اختیار همگان قرار می گیرد، به جز مسئولین، مردم نیز مطلع اند که چه جفایی در حق بعضی ها می شود.

چرا که در حال حاضر روند رو به رشد بهای دلار و تاثیر مستقیم آن بر مواد اولیه باعث شده است که تولید محصولات نهایی در کنار افزایش قیمت‌ ها در بازار جهانی وضعیتی را برای تولید ‌کنندگان پایین‌ دستی موجب شده است که بسیاری از آنان از خرید مواد اولیه برای تولید محصولات خود در واحد ها و بنگاه‌ هایشان باز مانده اند و بعضی از آن ها ها هم مجبور شدند خطوط تولید خود را فعلا متوقف کنند و منتظر تغییر شرایط فعلی باشند. علاوه بر این، بر هیچ کس پوشیده نیست که ادامه این امر در نهایت منجر به این می‌شود که این کارخانه ها عرضه کمتری را در مقایسه با سال‌ های گذشته در بازار های داخلی داشته باشند.

عرضه نامناسب کارخانجات در بازار داخلی

اما در این میان، مساله اصلی ای که کارخانه های تولیدی و خریداران با آن رو به رو هستند این است که عرضه این کالا ها در بازار های داخلی بسیار نامناسب و ناکافی است و برخی از دانه درشت های این صنعت هم به واسطه بالا رفتن نرخ ارز در روز های اخیر، صادرات را بر تامین نیاز بازار داخل ترجیح می‌دهند و برای این که سود بیش تری دست آن ها را بگیرد، بعضا با بی‌توجهی به توافقاتی که قبلا در محافل رسمی مانند شورای رقابت انجام داده‌اند، راه خود را می روند.

آن ها از عرضه‌ این مواد به بازار داخلی به میزان لازم امتناع می ورزند و کالا های خود را با قیمت ‌های کم ‌تر و با بهره گیری از تسهیلات به کشور هایی همانند ترکیه ارسال می کنند و از این لحاظ هم شرایط رقابت را دشوار تر می‌کنند. همچنین بر همه واضح و مبرهن است که ادامه این شرایط کار را برای تولید‌ کنندگان داخلی غیر ممکن می‌ کند و به رکود صنایع پایین‌ دستی می انجامد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید