رابیتس چیست و به چه منظور استفاده می شود؟

2 ماه پیش11210بازدید1دیدگاه3.3امتیاز (39 رای)
رابیتس چیست و به چه منظور استفاده می شود؟

رابیتس به ورق‌های فولادی مشبکی گفته می‌شود که از ورق‌‌های گالوانیزه گرم مختلفی تولید شده است. علاوه بر این، با بهره‌گیری از مفتول‌‌های گالوانیزه رابیتس‌بندی به شکل یک لایه به شبکه فرعی اتصال پیدا می‌کند. به طور کلی رابیتس، توسط کشش عرضی و پرس ورق‌های فولادی تهیه شده و سپس وارد مرحله برش می‌گردد. استفاده از رابیتس به طور معمول برای ساخت سقف‌‌های کاذب، گچ‌کاری و گچ‌بری‌ها، پوشش دادن تیرآهن و آرماتور، پوشش دادن بتن سیمانی، ترمیم و بازسازی ترک‌‌های ساختمانی و کارهای ترمیمی دیگر، دکوراسیون و ... است.

استفاده از این محصول جهت اتصال کامل سطح دیوارها و به وجود آمدن یک زمینه مطلوب برای نصب نمودن اجزای تأسیسات برقی و مکانیکی و نهایتا انجام انواع رنگ کاری‌‌های سیمانی و گچی، گاها پیشنهاد و اجرا می‌‌شود. رابیتس سبب متصل شدن دیوارها شده و از هرگونه ترک ‌خوردگی و جدا شدن آن در کار جلوگیری می‌کند.

رابیتس در ابعاد cm 240*60 تولید می‌‌شود. این محصول مساحتی بالغ بر 1/44 متر را در بر می‌گیرد که با توجه به تلورانس این میزان معمولاً 1/4 متر را در پوشش می‌دهد و با تقسیم متراژ کار بر عدد یاد شده، تعداد رابیتس مورد نیاز به دست می‌آید. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت رابیتس به صفحه مربوطه در سایت مرکزآهن مراجعه نمایید.

انواع دسته بندی رابیتس

راویز ساختمانی انواع مختلفی دارد و هریک از آنها براساس نیاز مشخصی مورداستفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی این محصول به دو صورت زیر دسته ‌بندی می‌‌شود:

  • دسته بندی بر حسب ستون: یک برگ رابیتس معمولا از تعداد مشخص شده‌ای ردیف تشکیل می‌‌شود و بر همین اساس هم آن را نامگذاری کرده‌اند.
  •  بر حسب وزن: با توجه به ضخامت ورق مورداستفاده برای تولید رابیتس، وزن محصول مشخص می‌گردد.

وزن رابیتس ۹ ستونه سبک معادل 660 گرم، وزن ۹ ستونه نیمه سنگین معادل 790 گرم، و وزن ۹ ستونه سنگین وزن هم معادل ۸۷۰ گرم است. علاوه بر این رابیتس‌های ١١ و ١٣ ستونه سبک، نیمه سنگین و سنگین نیز هر کدام وزن خاصی دارند. البته در حال حاضر در کشور‌های توسعه‌ یافته تعداد این ستون‌ها به 17 عدد هم می‌‌رسد اما در کشور ایران فعلا تا 13 ستون مورد مصرف قرار می‌‌گیرد.

معمولا رابیتس‌‌های دارای 13 ستون وزن بیشتری نسبت به سایر رابیتس‌ها داشته و کیفیت بالاتری نیز دارند. همچنین از ملات کمتری برای اجرای آنها استفاده می‌شود. تنها نکته‌ای که به نظر می‌رسد قیمتشان است که نسبت به رابیتس‌های 9 و 11 ستون بیشتر است. رابیتس‌های 13 ستونه غالبا برای اجرای نمای ساختمان به دلیل تحمل وزن سنگ نما مورداستفاده قرار می‌گیرند. با این حال وزن رابیتس در سقف‌های کاذب اهمیت زیادی ندارد.

رابیتس‌کاری
هدف مهندسین از رابیتس‌کاری چیست؟

تعریف رابیتس بندی در ساختمان

به استفاده از شبکه‌های فلزی این محصول برای ساخت هر نوع سازه، رابیتس بندی می‌گویند. رابیتس کاری سقف ساده به منظور اهداف متفاوت فنی و ظاهری اعم از موارد زیر صورت می‌گیرد:

  • ایجاد طرح‌های زیباسازی سقف‌ها
  • نورپردازی‌های پنهان
  • اندودکاری کانال‌های تونل و تاسیسات
  • ساخت انواع تندیس‌ها
  • ایجاد سقف کاذب
  • ایجاد هر گونه پلاسترکاری‌های گچی و سیمانی
  • جلوگیری از ترک خوردگی‌های سطحی دیوارها و ستون‌ها

رابیتس بندی نما

امروزه توجه به نمای ساختمان از لحاظ زیبایی ظاهری و کیفیت و استحکام مصالح مصرفی بسیار مورد توجه است. راویزبندی در نماهای ساختمانی سبب افزایش استحکام و مقاومت آن گردیده و از شکستگی و ترک خوردگی آن جلوگیری می‌نماید از این رو با استفاده از رابیتس‌بندی در نماهای ساختمانی، می‌توان از هزینه‌های اضافی ناشی از تعمیرات جلوگیری نمود. از دیگر مزایای رابیتس بندی نما، می‌توان به ترمیم شکستگی و ترک خوردگی در نما، زیرسازی برای اجرای کامپوزیت و نقش برجسته در نما اشاره کرد. به طور کلی رابیتس بندی با ایجاد زیرسازی مناسب در نما بستری مطلوب را برای چسباندن هرگونه مصالح به آن فراهم می‌نماید.

رابیتس در ساحتمان
نمایی از رابیتس ساختمان

کاربرد رابیتس در ساحتمان

رابیتس یا راویز امروزه کاربرد زیادی را در ساختمان سازی به خود اختصاص داده به طوری که ساخت سازه بدون این محصول تقریبا امکان پذیر نیست. با این حال امروزه کناف‌ها جایگزین خوبی برای این محصول معرفی شده‌اند. برای مطالعه در خصوص تفاوت رابیتس و کناف می‌توانید به مقاله مربوطه در سایت مرکزآهن مراجعه نمایید. از جمله کاربردهای این محصول مهم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاربرد رابیتس در بتن ریزی
  • پوشش دادن کانال‌های سیستم سرمایشی
  • اجرای دکوراسیون
  • سقف کاذب
  • پوشش دادن تیرآهن‌ها و آرماتورها
  • ایجاد نوارهای مخفی نور

رابیتس بندی سقف

سقف کاذب رابیتس یکی از انواع سقف‌های کاذب بوده که امروزه طرفداران زیادی را در میان فعالان حوزه ساخت و ساز به خود اختصاص داده است. از جمله مزایای رابیتس بندی سقف ساده می‌توان به در دسترس بودن مصالح، سرعت اجرای مناسب و ایجاد طرح‌های متنوع اشاره نمود. رابیتس بندی سقف، شامل سه مرحله اصلی اعم از نصب میلگردهای راویز، نصب رابیتس و گچ کاری است. پس از نصب میلگردها، توری رابیتس بر روی آنها قرار گرفته و جوش داده می‌‌شود. در مرحله نهایی نیز گچ کاری جهت حصول سطح یکنواخت انجام می‌گیرد.

راابیتس ستون
رابینس بندی ستون

رابیتس بندی دور ستون

به دلیل متفاوت بودن جنس آجر با مصالح فلزی در هنگام انبساط و انقباض، ممکن است ترک‌هایی بر روی ستون ایجاد گردد. استفاده از رابیتس بندی دور ستون برای جلوگیری از ترک خوردگی و شکستن ستون‌های سازه است. این کار امری ضروری بوده و بسیار تخصصی است از این رو باید توسط افراد خبره صورت گیرد.

جمع بندی
به دلیل تولید رابیتس با استفاده از ورق‌های فولادی، قیمت این محصول به طور مستقیم به قیمت ورق وابسته است. قیمت ورق‌های فولادی نیز به صورت روزانه براساس عوامل مختلفی تغییر یافته و این عوامل بر نرخ نهایی رابیتس نیز تاثیرگذار هستند. قیمت رابیتس براساس وزن‌های مختلف این محصول متفاوت است. لازم به ذکر است که تعداد ستون‌های اعمال شده تعیین‌ کننده قیمت این محصول نیست چرا که به طور مثال ممکن است وزن 9 ستون فوق سنگین بیشتر از ورق 11 سبک باشد. بنابراین ضخامت ورق‌ها در نهایت تعیین کننده قیمت رابیتس است. جهت محاسبه قیمت هر متر مربع رابیتس کاری به مقاله مربوطه در سایت مراجعه نمایید.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد
نظرات ارسال شده