عقب نشینی نرخ شمش القایی و تاثیر آن بر بازار مقاطع طویل

2 سال پیش1329بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
عقب نشینی نرخ شمش القایی و تاثیر آن بر بازار مقاطع طویل

از وضعیت قیمت پروفیل در بازار داخلی چه خبر؟

در تاریخ یکشنبه 6 اسفند ماه 1396 قیمت ️پروفیل بارگیری از اصفهان ثابت اعلام شد. قیمت پروفیل امروز با ضخامت 2 بارگیری از تهران نیز با قیمت ثابت اعلام گردید. علاوه بر این، قیمت پروفیل آهن با ضخامت 2 بارگیری از اصفهان با 20تومان کاهش قیمت شنیده شد. با بررسی قیمت ️قوطی نیز دریافتیم که نرخ این محصول، بارگیری از انبار اصفهان امروز با قیمت ثابت اعلام شده است. همچنین قیمت قوطی با ضخامت 1.5 معادل️ 3470 تومان و  با ضخامت 2 نیز در حدود ️3040 تومان معامله شد.

قیمت محصولات فولادی متاثر از نوسانات شمش

چندی پیش بر اساس اخبار منتشر شده از سوی برخی از خبرگزاری ها، زمزمه هایی در خصوص عرضه شمش قوس با قیمت های بالا تر، در بورس کالا شنیده شد. اما هنوز مدت زیادی نگذشته بود که اخباری خلاف این گزارش شد و قیمت شمش به شدت کاهش پیدا کرد. این وضعیت همراه با سایر فاکتور های اثرگذار موجب شدت بخشیدن به التهابات زنجیره تأمین حوزه مقاطع طویل فولادی و تاثیر گذاری نسبی آن بر قیمت قوطی، قیمت پروفیل و همچنین قیمت پروفیل آهن گردید.

این نوسانات در حالی اتفاق افتاد که  متوسط شاخص قیمت شمش القایی تا روز گذشته به مبلغی در حدود 2250 تومان به ازای هر کیلو افزایش یافت. علاوه بر این، در بازار و در بین حوزه های مختلف زنجیره تامین‌ خبر هایی به گوش می رسید مبنی بر این که طی هفته جاری نرخ پایه شمش، معادل 2150 تومان در هر کیلو یا 2340 تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.

قیمت پروفیل اصفهان

پیش از این ها، این شایعه با انجام معاملات آهن اسفنجی با قیمتی به ازای هر کیلو 1060 تومان به حدی قدرت گرفته بود که اغلب بازیگران زنجیره تامین مقاطع طویل فولادی، برنامه های خود را بر حسب آن طراحی نموده و به معامله انواع شمش در حاشیه بازار آزاد دست می زدند و بر حسب نسبت متداول و مشخصی از  نرخ گمانه زنی شده اقدام به انجام معامله می نمودند؛ علاوه بر این، در همین شرایط نرخ شمش قوس در بازار آزاد هم در حدود 2300 تومان در هر کیلو اعلام شده بود تا اینکه اواخر روز گذشته خبر عرضه شمش قوس 2080 تومانی یا 2270 تومانی با احتساب مالیات ارزش افزوده، در بازار شنیده شد.

نوسانات بازار شمش طی هفته جاری

پس از آن، خبر عرضه شمش فولاد ساز مطرح امروز با تاخیر زیاد بالاخره علنی گردید و نوردکاران در این مورد متحیر مانده بودند که شمش القایی حتی تا سقف 2280 تومان هم پیش روی داشته است.

علاوه بر این، بازار زنجیره تامین مقاطع طویل فولادی امروز را به صورت پشت پرده در شوک افزایش نرخ شمش و نگران و در انتظار نتیجه معاملات فردای این کالا به سر بردند. در حال حاضر حوزه شمش القایی ناچار است به احتمال زیاد در شیپور عقب‌نشینی قیمت های خود بدمد و این گونه می شود که زنجیره تامین فولاد و به خصوص حوزه نورد به گونه ای در شرایط فعلی در وضعیت آچمز قرار گرفته اند.

اکنون تمامی چشم ها به رقابت در سمت شمش قوس که فردا ارائه می شود و اعلام معاملات با قیمت های بالا تر دوخته شده است؛ این قیمت باید آنقدری بالا تر باشد که بتواند خرید شمش القایی با نرخ 2280 تومان که دیروز اتفاق افتاد را توجیه نماید اما فعلا نمی توان پیش بینی قطعی کرد و تنها راه چاره گذشت زمان است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد