عوامل تاثیرگذار بر تعیین قیمت روز میلگرد هفته جاری

2 سال پیش1474بازدید0دیدگاه1امتیاز (1 رای)
عوامل تاثیرگذار بر تعیین قیمت روز میلگرد هفته جاری

مختصری در خصوص وضعیت فعلی بازار میلگرد

قیمت روز میلگرد اصفهان طی هفته جاری روند صعودی را در پیش گرفته است. شاخص مارجین حوزه شمش القایی طی هفته گذشته و هم زمان با شروع بارندگی ها و برف و سرما به واسطه عقب ‌نشینی و کاهش قابل توجه تقاضای مؤثر شاخه های انتهایی زنجیره تامین و همزمانی با منفی شدن چندین متغیر اثر گذار بازار کالایی از جمله روند کاهشی دلار از یک سو و از سوی دیگر محدود شدن بیش از پیش منابع در دسترس قراضه آهن به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی و ادامه روند رقابتی حوزه شمش برای کسب منابع بیشتری از این کالا علی رغم سردی بازار تقاضای محصولات نهایی؛ از هر دو جهت در فشار قرار گرفت.

بطوریکه طی هفته گذشته پیوسته کاهشی بوده و حتی پایین تر از نقطه سر به سر یا مینیمم خود در کانال 300 تومانی به روند منفی ادامه داد؛ این حوزه مترصد مساعد شدن شرایط بازار برای جبران این وضعیت منفی بود تا اینکه پس از بهبود تدریجی شرایط آب و هوایی از روز چهارشنبه هفته گذشته و با بهبود نسبی تقاضاهای پایین دستی و مقارن شدن با تغییر روند افزایشی دلار و تاثیر مثبت آن بر بازار کالایی، وضعیت را برای تغییر روند موجود از شیب منفی به مثبت بازار شمش القایی مثبت دیده و دست به کار شد.

تا اینکه نهایتاً فرجام این سناریو طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته تا به امروز، افزایش حدود 3 الی 4 درصدی یا حدود 70 الی 80 تومان افزایش متوسط شاخص نرخ شمش حوزه القایی و بازگشت مجددا مارجین این حوزه به کانال 400 تومانی بود.

وضعیت شاخص نرخ حوزه قراضه آهن

در حال حاضر شاخص نرخ حوزه قراضه آهن و قیمت روز میلگرد آجدار از وضعیت تقریبا نرمالی برخوردار بوده و بطوریکه دیده می شود با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و مثبت شدن متغیرهای موجود به خصوص ادامه روند افزایشی قراضه آهن و روند افزایشی دلار؛ فولاد سازان ما شرایط را برای ادامه این روند مثبت مغتنم خواهند شمرد.

قیمت میلگرد اصفهان

شایان ذکر است که با وجود وضعیت منفی حاکم بر بازارهای جهانی؛ از آنجاییکه شاخص قیمت روز میلگرد فعلی بازار داخلی پایین تر از نرخ های همتراز بازارهای جهانی قرار گرفته، بخصوص اینکه کاهش پیوسته ارزش ریال در روزهای اخیر هم به این موضوع کمک قابل توجهی نموده است؛ لذا بنظر نمی رسد که این موضوع تأثیر بسزایی در روند مثبت موجود بازار داخلی ایجاد نماید؛ هر چند که خبرهای بازارهای خارجی هم این روزها و با شرایط فعلی جذابیت چندانی را برای فولادسازان ما ایجاد نخواهند کرد.

طبق رصدهای صورت گرفته در بازار رشد قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت روز میلگرد طی هفته گذشته پیش بینی شده بود و در هفته جاری و طی روز گذشته این امر اندکی محقق گردید. بنابراین مشاهده می شود که در هفته جاری بازار محصولات فولادی از جمله قیمت روز میلگرد وارد روند صعودی شده است.

عوامل مثبت تاثیرگذار بر قیمت روز میلگرد

از عوامل مثبت تاثیرگذار بر قیمت محصولات فولادی طی هفته جاری می توان به افزایش قیمت قراضه آهنی و رشد قیمت شمش اشاره کرد که سبب روند صعودی قیمت روز میلگرد و سایر محصولات فولادی در هفته جاری شده است. هم چنین در هفته گذشته مشاهده کردیم که مشکلات زیادی در صنعت حمل و نقل کشور پدید آمده بود  و این امر سبب کاهش میزان تقاضا برای خرید محصولات فولادی و نیز روند صعودی قیمت آهن آلات شده بود.

در هفته جاری به دلیل بهبود شرایط حمل و نقل و باز شدن راه ها قیمت محصولات فولادی نیز مجددا روند افزایشی را در پیش گرفته است. این در حالی است که در روزهای ابتدایی هفته جاری نرخ دلار روند صعودی نداشته است و حتی روند کاهشی را نیز در پیش گرفته بود. ولی مشاهده کردیم که نرخ دلار از روز گذشته مجددا شروع به افزایش کرده و از کانال 4750 تومان نیز عبور کرده است و این امر می تواند سبب جهش قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت روز میلگرد طی روزهای آتی گردد.

بازار بورس نیز شرایط مساعدی را سپری می کند و قیمت ها در این بازار نیز روند افزایشی داشته است. هم چنین نرخ دلار علاوه بر بازار محصولات فولادی بر بازار پلیمر نیز تاثیرگذار بوده است و این بازار نیز طی هفته جاری روند صعودی را آغاز کرده است. بنابراین هفته جاری نیز قیمت ها هم چون هفته گذشته تحت تاثیر نرخ دلار می باشند و باید در انتظار رشد بیشتر قیمت ها باشیم.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید