انتظار افزایش قیمت محصولات فولادی در سال 97

2 سال پیش1447بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
انتظار افزایش قیمت محصولات فولادی در سال 97

پیش بینی افزایش قیمت آهن آلات در سال جاری

در طول سال 96 بنابر آمار منتشر شده قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت ناودانی و نبشی در بازار داخلی ایران نسبت به قیمت های اعلام شده در بازار جهانی به طور متوسط پایین تر بوده است. این در حالی است که بازار فولاد در سال 96 با افزایش قیمت حدود 65 درصدی از ابتدای سال تا روزهای پایانی سال مواجه بوده است.

با وجود این افزایش قیمت محصولات فولادی در سال گذشته به نظر می رسد که قیمت ها هم چنان در بازار داخلی نسبت به قیمت های بازار جهانی حدودا به میزان 500 تومان کم تر می باشد. هم چنین این موضوع در بازار صادراتی کشور نیز برای قیمت ناودانی و سایر محصولات مشاهده گردیده است.

هم چنین بنابر دستور رئیس جمهور اجازه افزایش قیمت این محصولات حداقل تا ماه خرداد سال جاری وود نداشته و قیمت این محصولات در بازار بورس نیز تغییر نخواهد کرد. در روزهای پایانی سال گذشته مشاهده کردیم که همزمان با انتشار خبر عدم اجازه قیمت مجصولات فولادی در بازار بورس و سایر بازارها قیمت محصولات اولیه از جمله شمش فولادی و قراضه آهنی کاهش یافت و این خبر بر قیمت اعلام شده این محصولات تاثیر داشت.

این در حالی است حوزه نورد از جمله قیمت ناودانی و نبشی در مقابل کاهش قیمت مقاومت کرده اند و برای پیگیری تاثیر این تصمیم بر قیمت محصولات فولادی باید تا روزهای پس از تعطیلات منتظر بمانیم. همان طور که مستحضرید سال جاری با شعار حمایت از کالای ایرانی نامگذاری گردیده است و انتخاب کالای ایرانی به نفع بازار کشور می باشد.

روند سیاست قیمت گذاری خلاف شعار سال جدید

با این حال این شعار نباید سبب افزایش قیمت محصولات فولادی و سایر محصولات در بازار داخلی گردد زیرا این امر سبب افت علاقه مصرف کنندگان به خرید کالای ایرانی خواهد شد. ممکن است به دنبال این شعار برخی از تولیدکنندگان با هدف همسو شدن قیمت ها با قیمت های اعلام شده در بازار جهانی و هم چنین حمایت از کالای ایرانی قیمت های پیشنهادی خود را افزایش دهند ولی این امر ممکن است به صلاح صنعت فولاد کشور نباشد.

خرید نبشی و ناودانی

هم چنین در حال حاضر جهان تحت تاثیر تصمیمات ترامپ برای صنعت فولاد جهانی می باشد و به همین دلیل تولیدکنندگان بایستی هوشمندانه تر عمل کنند. برخی از تولیدکنندگان اظهار داشته اند که افزایش قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت ناودانی و نبشی در سال جاری باید صورت پذیرد زیرا این امر پاسخی در جهت افزایش هزینه های تولید و قیمت مواد اولیه می باشد.

این در حالی است که اکثر مواد اولیه برای تولید محصولات فولادی در داخل کشور تولید می گردد و این نمی تواند دلیل مناسبی برای افزایش قیمت این محصولات در سال جاری باشد. بنابراین به نظر می رسد که این دلایل تنها توجیحی برای افزایش قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت ناودانی در سال جدید باشد و هدف از آن کسب درآمد بیشتر برای تولیدکنندگان می باشد و این گفته ها اعتباری ندارد.

تاثیر سیگنال های مثبت بر قیمت ناودانی در سال پیش رو

همان طور که آمار نشان می دهد برخی از این تولیدکنندگان با افزایش درآمد 50 درصدی در سال 96 مواجه بوده اند و نمی توان گفت که افزایش هزینه های تولید برای این تولیدکنندگان مشکلی را در سال جدید به وجود آورد. هم چنین کاهش قیمت سنگ آهن در روزهای پایانی سال گذشته نیز بر قیمت محصولات فولادی در روزهای پایانی سال 96 تاثیر داشته است.

همان طور که پیش تر نیز اشاره شد سیگنال های مثبت زیادی برای افزایش قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت ناودانی در روزهای گذشته وجود داشته است که از جمله آن ها می توان به کاهش قیمت مواد اولیه از جمله قیمت شمش و قراضه آهنی اشاره کرد. هم چنین بازار جهانی نیز تاثیرات مثبتی بر روند بازار داخلی داشته است.

با این حال به دلیل مقارن شدن این ایام با تعطیلات نورورزی این سیگنال ها نتوانستند چندان بر بازار داخلی تاثیرگذار باشند و باید تاثیرات آن ها را در روزهای پس از تعطیلات نوروزی پیگیری کرد. برخی از فعالان بازار معتقدند که قیمت شمش و سنگ آهن طی سال جاری کاهش بیشتری نیز خواهد یافت و این امر ممکن است سبب کاهش هرچه بیشتر قیمت محصولات فولادی از جمله نبشی ناودانی گردد. با این حال برای تحلیل قاطعانه تر بازار بایستی تا روزهای پس از تعطیلات و شروع معاملات جدید منتظر بمانیم.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد