حواشی بازار آهن آلات چند روز گذشته

2 سال پیش1067بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
حواشی بازار آهن آلات چند روز گذشته

کمبود عرضه آهن آلات در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تا سال 2020 ادامه دارد

چشم انداز تقاضا برای آهن آلات در خاورمیانه در کل روشن است اما تنش های موجود در این منطقه و هم چنین ادامه اتکای کشورهای این منطقه بر نفت این چشم انداز را کمی با ابهام روبه رو می کند. البته نباید از نظر دور داشت که یکی از چالش های همیشگی تولیدکنندگان آهن آلات در این منطقه واردات است. مدیر بازرگانی کارخانه فولاد القریر امارات متحده عربی با استناد به آمار انجمن جهانی فولاد می گوید رشد تقاضا برای آهن آلات در خاورمیانه در سال آینده با افزایش 5 درصدی به 56 میلیون خواهد رسید که دومین نرخ رشد سریع در بین مناطق جهان است.

به گفته وی تقاضا در کشورهای جی سی سی هم تا سال 2020 به 30 میلیون تن خواهد رسید در حالیکه تخمین زده شده تا پایان سال 2017 تقاضا برای فولاد در این کشورها 28 میلیون تن باشد. حجم تقاضا افزایش خواهد یافت اما تغییر عمده ای در توزیع این تقاضا وجود نخواهد داشت و عربستان سعودی و امارات متحده عربی هم چنان بیش از 70 درصد از مصرف آهن آلات این منطه را به خود اختصاص خواهند داد. وی خاطر نشان کرده است که با وجود ثبت رشد مثبت تولید آهن الات در منطقه خاورمیانه در طول یک دهه گذشته، فاصله بین عرضه و تقاضا در این منطه همچنان پابرجا است هرچند اطلاعات اتحادیه آهن آلات نشان می دهد که این فاصله بین عرضه و تقاضا در سال 2020 در مقایسه با سال 2015 حدود 14 درصد کاهش خواهد داشت و در آن سال این منطقه با 18 میلیون تن کمبود عرضه مواجه خواهد بود.

قیمت پروفیل اصفهان

فاصله بین عرضه و تقاضا در خاورمیانه و هم چنین قوانین حمایتی از صنعت آهن آلات در دیگر نقاط جهان باعث جذب رقبای خارجی به این منطقه شده و این مشکلی برای تولیدکنندگان آهن آلات در خاورمیانه محسوب می شود چون کشورهای این منطقه تعرفه های حمایتی موثری برای آهن آلات وارداتی ندارد. در حقیقت این وضعیت برای مصرف کنندگان این منطقه خوب و برای تولیدکنندگان یک معظل بزرگ است. برای نمونه واردات ورق گالوانیزه به منطقه منا سالانه 3 میلیون تن است که از سال 2009 تاکنون رشدی 9 درصدی داشته و تنها واردات ورق گالوانیزه از چین در این مدت 30 درصد افزایش یافته و این کشور سهمی 20 درصدی از بازار این محصول را در اختیار دارد که چالش بزرگی برای کارخانه القریر است و این در حالی است که در اکتبر سال 2016 القریر دومین خط تولید ورق گالوانیزه را با ظرفیت تولید سالانه 400 هزار تن راه اندازی نمود.

تولید فولاد ایران 20 درصد افزایش یافت

به گفته منابع خبری، ایران در ماه مهر سال جاری که مطابق ماه اکتبر سال 2017 می باشد به میزان 1 میلیون و 980 هزار تن فولاد تولید کرده است. این در حالی است که میزان تولید فولاد خام در همین مدت زمان در سال گذشته به میزان 1 میلیون و 594 هزار تن گزارش شده است. هم چنین این بازار از دی ماه سال گذشته تا ماه مهر سال جاری که حدود 10 ماه نخست سال 2017 می باشد حدودا به میزان 17 میلیون و 901 هزار تن تولید این محصول را داشته است . هم چنین میزان تولید فولاد خام در مدت زمان مشابه سال گذشته به میزان چهارده میلیون و 804 هزار تن بوده است. بنابراین شاهد رشد 9/20 درصدی تولید فولاد خام در سال جاری بوده ایم.

افزایش تولید آهن اسفنجی به میزان 22 درصد

یزان تولید آهن اسفنجی در ایران از ماه دی سال گذشته تا مهر سال جاری که در مدت 10 ماهه سال 2017 می باشد به میزان 4/16 میلیون تن می باشد که نسبت به میزان تولید سال گذشته به میزان 22 درصد افزایش یافته است. هم چنین میزان تولید آهن اسفنجی در ماه اکتبر سال جاری به میزان 2 میلیون تن بوده است که نسبت به ماه اکتبر سال گذشته به میزان 46 درصد افزایش یافته است. ایران 32 درصد از سهم تولید آهن اسفنجی در دنیا را به خود اختصاص داده است از مهم ترین دلایل افزایش میزان تولید این محصول می توان به احداث کارخانه های جدید تولید آهن اسفنجی در کشور اشاره کرد. به گفته منابع خبری در طول 10 ماهه نخست سال جاری حدود 65 کشور تولیدکننده آهن آلات به میزان 1 میلیارد و 410 میلیون و 215 هزار تن فولاد خام تولید کرده اند  که این میزان نسبت به فولاد خام تولید شده در سال گذشته حدودا به میزان 5 درصد افزایش یافته است. اخبار رسیده حاکی از آن است که کشور چین بیشترین میزان تولید فولاد خام را در بین سایر کشورهای جهان داشته است. پس از آن ژاپن، آمریکا، هند، روسیه، کره جنوبی و آلمان می باشد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد