وضعیت تولید انواع توری در کشور

2 سال پیش1588بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
وضعیت تولید انواع توری در کشور

مروری بر قیمت توری طی هفته گذشته و مشکلات بازار

در این مقاله کوتاه قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا سیاست کاهش نرخ سود بانکی برای هدایت نقدینگی به بخش تولید انواع توری و سایر محصولات فولادی موثر بوده است یا نه؟ هم چنین بر قیمت توری در انواع مختلف نیز مروری خواهیم داشت. همین سوال از یکی از اعضا کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز پرسیده شد و وی در جواب گفت: متاسفانه پاسخم منفی است چرا که بررسی ها نشان می دهد که نقدینگی به جای این که به بخش مولد اقتصاد که یک شاخه آن تولید محصولات فولادی و در کنار آن تولید انواع توری مصرفی است، در حرکت باشد، به بخش سوداگری در بازار ارز و طلا سوق پیدا کرد که این موضوع تبعات منفی برای اقتصاد کشور دارد.

علاوه بر این، صبح روز یکشنبه هم سید مهدی فرشادان، در همین باره با خبرنگار یکی از خبرگزاری های داخلی، گفت و گو کرد. وی در خصوص بازار ارز گفت: رشد صعودی نرخ ارز در بازار، اخیرا باعث شوکه شدن فعالان در بازار های محصولات فولادی کشور شد بنابراین بدیهی است که نمی توان مثلا در خصوص قیمت فنس که یکی از جزئی ترین کالای مورد معامله در بازار های فولادی به حساب می آید، به مدیریت بازار ارز کم توجهی کرد.

در ادامه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس سخنان خود را این گونه ادامه داد که: طی چند ماه گذشته بخشنامه ای از سوی بانک مرکزی به سایر بانک ها ابلاغ شد تا طبق این بخشنامه نرخ سود سپرده های بانکی کاهش پیدا کند. البته لازم به ذکر است که، این که نرخ سود بانک ها با نرخ تورم تناسب داشته باشد یک امر بدیهی است اما متاسفانه کاهش نرخ سود بانکی در عوض این که باعث هدایت نقدینگی به بخش تولید باشد، منجر به این شده است که بخشی از نقدینگی به سوداگری در بازار ارز و سکه سوق داده شود.

رونق اشتغال زایی و تولید محصولات فولادی

این در حالی است که همگی می دانیم که رونق تولید در گرو هدایت نقدینگی به بخش تولید می باشد. فرشادان همچنین در ادامه گفت و گوی خود با این خبرگزاری تصریح کرد: برای رونق اشتغال زایی و تولید محصولات فولادی باید میزان نقدینگی را در بخش تولید بیش تر کنیم و در صورتی که موفق نشویم، عدم انجام این مهم، تبعات نامناسبی برای اقتصاد کشور در پی خواهد داشت.

قیمت توری حصاری

علاوه بر این، برای آن که اوضاع عرضه و تقاضا و در نتیجه میزان تولیدات ما قابل قبول باشد، فاکتوری هایی که بر قیمت محصولات فولادی که یکی از شاخه های آن قیمت توری حصاری، قیمت توری مرغی ، و رابیتس است، تاثیر می گذارند، باید کنترل شوند. نوسانات نرخ ارز یکی از این فاکتور هاست. کارشناسان در این باره می گویند که قیمت دلار باید حدود 4 هزار تومان باشد.

دولت اعلام کرده است که نرخ تورم تا کنون کم تر از 10 درصد گزارش شده، در نتیجه میزان افزایش نرخ دلار هم می بایست در این حدود باشد که معادل 44 هزار تومان است. با توجه به توضیحاتی که داده شد، نوسانات نرخ ارز می تواند بر قیمت انواع محصولات فولادی، حتی بر قیمت توری حصاری، قیمت توری مرغی، و رابیتس که اهمیت کم تری نسبت به محصولات فولادی دیگر، برای آن قائلند، تاثیر گذار باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی طی سخنرانی ای گفت: اگر در بازار ارز عرضه و تقاضا به شیوه صحیحی مدیریت شود به زودی ثبات نسبی در بازار ایجاد می شود که بر همه واضح و مبرهن است که انجام این مهم، در آرامش یافت بازارهای دیگر اقتصادی موثر است.

اولویت های کشور در بخش اقتصاد

علاوه بر این، اگر بخواهیم از جنبه دیگر این مسئله را دنبال کنیم، باید بگوییم که علاوه بر کنترل فاکتور های تاثیر گذار، و سوق دادن نقدینگی، باید به این سخن رهبری هم توجه کنیم که: اقتصاد مقاومتی به معنای محصور شدن در داخل نیست و ارتباط با دنیا در اقتصاد مقاومتی وجود دارد. بنابراین در تولید محصولات فولادی باید بر خود تکیه کنیم و بازار صادرات را نیز از دست ندهیم و نهایتا اعتماد و تکیه اصلی باید بر مردم باشد، نه بر بیگانگان، زیرا در این صورت پیشرفتی چندانی نخواهیم داشت.

رهبر انقلاب همچنین در بیان «اولویت‌ های کنونی کشور»، بحث «اقتصاد» را بسیار مهم برشمردند و سپس فرمودند، تکیه بر ظرفیت های درونی، راه اساسی حل مشکلات اقتصادی است و... . اما در حال حاضر سوال اصلی که در ذهن به وجود می آید و پاسخ آن نزد کارشناسان و تحلیل گران می باشد این است که آیا می توان به تداوم رونق در بازار ها امیدوار بود یا نه؟ طبق بررسی های انجام شده، در هفته ای که گذشت، قیمت مواد خام در بازارهای مالی رونق داشت و بسیاری از سرمایه گذاران را به جبران زیان های اخیر امیدوار کرد.

علاوه بر این، در بحثی جداگانه، یکی از اقتصاد دانان کشور طی سخنانی گفت: زمانی که در باب انتقاد از سیستم اقتصادی کشور از موضوع رانت سخن به میان می آید، می‌ گویند زحماتی که برای تولید و صادرات محصولات فولادی، کشیده شده است، نادیده گرفته می شوند اما برآیند این فعالیت‌ ها را می‌ توان از نظر سطح توسعه داوری کرد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد