تاثیر بازار آهن آلات جهانی بر بازار داخلی

1 سال پیش1152بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
تاثیر بازار آهن آلات جهانی بر بازار داخلی

تأثیر بازار جهانی بر بازار آهن آلات داخلی طی روزهای اخیر

عرضه های آهن آلات طی هفته گذشته در بخش محصولات طویل در بورس کالا با وزن حدود 47 هزار تن با استقبال خریداران مواجه شد و پس از مدتها شاهد رقابت خریدار آهن آلات و افزایش قیمت تا 60 تومان بودیم که این را می توان نقطه عطف بازار  آهن آلات این روزها و نشانه آهنگ آرام بازار در جهت هماهنگی نرخ های داخلی با نرخ های جهانی قلمداد کرد.

از طرفی این معاملات را می توان نوید بخش فعال تر شدن بازار سرد آهن آلات و کم رمق چند ماه گذشته دانست. قطعا نگهداری دستوری قیمت ها چه در حوزه شمش و چه در بخش محصولات نهایی شاید در نگاه اول به نفع مصرف کنندگان نهایی به نظر آید اما بی شک این امر به معنی جمع کردن یک فنر و فشار بر کل زنجیره تولید خواهد بود. و در نهایت یکجا با رها شدن آن و شوک قیمتی ضرر آن به همان مصرف کننده نهایی منتقل خواهد شد.

نیاز به تناسب قیمت ها در بازار آهن آلات

با توجه به افزایش قیمت آهن آلات جهانی بخصوص طی سه هفته گذشته نیاز به متناسب سازی قیمت ها بیش از پیش احساس شده و استقبال از عرضه های روز گذشته نشان دهنده پیش بینی فعالان برای رونق احتمالی نیز می باشد

برخی فعالان بازار آهن آلات با اشاره به اهمیت ویژه موضوع تناسب قیمت ها بر این نکته تاکید کردند که فشار کاهش شدید قیمت آهن آلات طی دو سال قبل (که متاثر از کاهش قیمت آهن آلات جهانی و رکود شدید داخلی بود) باعث زیان تولیدکنندگان و اجبار به فروش محصول به مبالغی زیر قیمت تمام شده گردیده بود و البته تولیدکنندگان را به تعدیل نیرو وادار ساخته است.

اکنون که قیمت آهن آلات جهانی رشد کرده نباید از رشد و در واقع واقعی شدن قیمتهای داخلی هراس داشته باشیم.

در حقیقت توجه به واقعیت های بازار و نظام عرضه و تقاضا به جای مدیریت دستوری علاوه بر ابنکه به رشد مجموعه زنجیره تولید و اقتصادی شدن آن کمک می کند راه را بر سوء استفاده برخی فرصت طلبان خواهد بست.

قیمت آهن آلات

اخبار عرضه شمش

اخبار رسیده حاکی از آن است که یک شرکت بزرگ دولتی پس از مدت ها قصد دارد نسبت به عرضه شمش خود در بورس کالا اقدام کند.

از آنجا که شمش تولیدی این شرکت به لحاظ کیفیت و آنالیز مشتریان زیادی دارد پیش بینی می شود این عرضه با استقبال خوبی از جانب نوردکاران و یا حتی برخی واسطه ها مواجه گردد.

هنوز از حجم عرضه اطلاع دقیقی در دست نیست اما در خصوص قیمت با توجه به تحولات بازار آهن آلات جهانی و طبق آخرین اخبار عبور قیمت شمش CIS از مرز 500 دلار و همچنین رقابتی که دیروز در بورس کالا در عرضه های فولادی شاهد بودیم و نهایتا قیمت ثبت شده معاملات، به نظر می رسد قیمت پیشنهادی بالای 1900 تومان درنظر گرفته شود.

ضمن اینکه وضعیت مبهم معامله این هفته شمش خوزستان و اخبار و شایعات منتشر شده در خصوص ابطال احتمالی آن معامله، احتمالا باعث عطش بیشتر بازار برای شمش خواهد شد.

به نظر می رسد فعالین بازار اعم از تولیدکنندگان و تجار بایستی با پیش بینی وضعیت به فکر تامین نقدینگی لازم برای این عرضه باشند.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید