افزایش یا رکود؟ وضع بازار میلگرد چگونه است؟

1 سال پیش994بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
افزایش یا رکود؟ وضع بازار میلگرد چگونه است؟

مروری بر نوسانات قیمت میلگرد کارخانجات مختلف

علیرغم این که در روز گذشته شاهد این بودیم که قیمت میلگرد بناب توسط کارخانه اعلام نشد اما امروز در تاریخ دوشنبه ٢٣ بهمن می بینیم که قیمت میلگرد بناب در تمامی سایز ها اعلام گردیده و فروش باز است. بر همین اساس، قیمت میلگرد بناب با سایز ٨ شاخه آجدار A٣ امروز معادل ٢۴۵٠ تومان به فروش رسید که نسبت به دیروز معادل ٢٠ تومان افزایش پیدا کرده است.

بنابراین در همین جا مشخص می شود که بسته بودن فروش میلگرد کارخانه بناب در روز های گذشته مصلحتی بوده و برای جلوگیری از ضرر و زیان قیمت میلگرد بناب اعلام نشده است. امروز همچنین قیمت میلگرد بناب با سایز های ١٢ تا ٣٢ در حدود ٢٣٨٠ تومان شنیده شد. علاوه بر بررسی قیمت میلگرد بناب تصمیم داریم تا به بررسی قیمت میلگرد روهینا نیز بپردازیم و متوجه آن شویم که آیا شرایط فعلی و افزایش قیمت برای دیگر کارخانه ها نیز بوده است یا نه.

میانگین قیمت میلگرد پیشنهادی کارخانجات

با بررسی نمودار های قیمت، متوجه این مطلب شدیم که در حال حاضر قیمت میلگرد روهینا در برخی از سایز ها اعلام نمی شود و در سایر سایز ها هم با نرخ ثابت به بازار عرضه می شود. قیمت میلگرد روهینا با سایز ٨ در حدود ٢۴٧۵ تومان شنیده شد که نسبت به روز ١٩ بهمن هیچ نوسانی نداشته است. نرخ میلگرد روهینا با سایز های ١۶ تا ٢۵ نیز امروز به مبلغ ٢٣۶۵ تومان در دسترس خریداران قرار گرفت.

قیمت میلگرد اصفهان

در ادامه باید گفت که وضعیت تولید و فروش میلگرد «روهینا» در شرایط کنونی متوسط است زیرا نه افزایش و نه کاهش هیچکدام برای آن ثبت نشده است. یکی از کارشناسان این گونه ابراز داشت که: مجتمع فولاد روهینا با حمایت های مالی دولت و همچنین با استفاده از سرمایه گذاری صد در صد بخش خصوصی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی خود و با به کار گیری بهترین و به روز ترین تکنولوژی های آغاز کرد و هم اکنون نیز خط نورد ریبار بر حسب ۴۵٠٠٠٠ تن انواع میلگرد آجدار A4-A3 با سایز های ٨ تا ۴٠ در حال تولید است.

نقش آفرینی بورس کالا در شفاف سازی قیمت میلگرد

چندی پیش یکی از متخصصان و خبره های صنعت فولاد از موثر بودن نقش آفرینی بورس کالا در شفاف سازی میلگرد، میزان مبادلات و همچنین حاکمیت عرضه و تقاضا در بازار فولاد خبر داد.

علاوه بر این، وی در مورد کارکرد بورس کالا در چگونگی تعیین قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی نیز گفت: من معتقدم که نمی توان از نقش موثر بورس کالا در شفاف سازی قیمت میلگرد و دیگر مقاطع فولادی به سادگی گذشت چرا که بازار میلگرد بر حسب مکانیسم عرضه و تقاضا معین شده و به طور کلی بورس کالای ایران توانایی آن را دارد که شفافیت قیمت میلگرد در بازار داخلی را دو چندان کند اما به شرط آن که به نظر تولید کنندگان هم توجه شود.

وی همچنین اضافه کرد: کارخانجات ذوب، ریخته گری و نورد پیوسته خط میدا برمبنای سالیانه 480 هزار تن ذوب و ریخته گری و همچنین 450 هزار تن محصولات نوردی در حال تکمیل و نصب و راه اندازی است ، به طوری که بر اساس برنامه پیش بینی شده در 22 بهمن 1397 به بهره برداری و تولید خواهد رسید.

علاوه بر این، مدیر عامل مجتمع فولاد روهینا جنوب در پایان نشستی که چندی پیش در آن سخنرانی کرده بود گفت: برخی می پرسند که آیا برنامه ی خاصی برای عرضه میلگرد بیش تر به بازار داخلی در دست دارید یا نه؟ و من باید تصریح کنم که بله این برنامه در دست بررسی است. اما با توجه به شرایط فعلی بازار افزایش میلگرد تولیدی خود را حداقل تا یکی دو روز آینده پیش بینی نمی کنیم.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید