اطلاع از نحوه خرید پشم سنگ و خواص كلی آن

3 ماه پیش1949بازدید0دیدگاه5امتیاز (6 رای)
اطلاع از نحوه خرید پشم سنگ و خواص كلی آن

پشم سنگ در زبان انگليسي با نام  Rock Wool شناخته می شود. پشم سنگ جزو دسته عايق‌ های حرارتی است و متشكل از الياف معدنی می باشد به همين دليل گاهي اوقات به آن Mineral Wool هم می گویند. ماده اوليه اصلی براي توليد اين عايق ها، سنگ بازالت، از خانواده سنگ‌ های آذرين است كه باقی مانده فعاليت‌ های آتش‌ فشانی می باشد و در كشور ما به وفور موجود است و در همه جا یافت می شود. به همین دلیل است که خرید پشم سنگ آسان بوده و به راحتی در دسترس است. محصولات عايق پشم سنگ نقش مهم و البته چشمگيري در صرفه جويی انرژي دارند. پشم سنگ به وسيله كاهش دادن مصرف انرژی در خانه‌ ها در مصرف انرژی موثر می باشد. بنابراین خرید پشم سنگ هزینه های دیگر مانند هزینه گاز و هزینه های حاصل از گرمایش محیط منازل، ساختمان‌ های اداری و تجاری و كارخانه‌ های توليدي را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

معرفی پشم سنگ

عايق كاری اصولی و درست كمک می كند كه در خانه‌ ها و محل كار انرژی به میزان فوق العاده كمتری مصرف شود. صرفه جويی در استفاده از انرژی به وسيله عايق كاری با خرید پشم سنگ به محيط زيست نيز كمک شایانی می كند. عايق پشم‌ سنگ به وسيله كاهش دادن انرژی مورد استفاده برای گرم يا سرد كردن خانه‌ ها و همچنین ساختمان‌‌ های تجاری و اداری و جلوگیری از متصاعد شدن دی اكسيد كربن بيشتر از كارخانه‌ ها براي گرمايش و سرمايش تمامی ساختمان‌ ها به کنترل هدر رفت انرژی کمک زیادی می کند.

معرفی پشم سنگ

بررسی خواص پشم سنگ

یکی از مهمترين ويژگی های عايق پشم سنگ مقاومت استثنايی و فوق العاده آن در برابر آتش می باشد. پشم سنگ آتش‌ نمی گيرد و مشتعل هم نمی شود در نتيجه یکی دیگر از مزایای آن این است که به عنوان نوعی حفاظ در برابر آتش شناخته می شود. به همين دليل است که در اكثر كشورهای دنیا تخفيف‌ های ويژه‌ اي در مورد بيمه ساختمان‌ هايی كه با پشم سنگ عايق شده باشند، قائل می شوند. مزیت دیگر خرید پشم سنگ این است که پشم سنگ محيط مناسبی براي رشد انواع آفت ها، قارچ ها،‌ باكتری ها و حشرات موذی نيست و به عنوان يك ماده غيرآلي در برابر اين انگل‌ ها مصونيت بالایی دارد. بين انواع عايق‌ هايي كه تا به حال در دنيا تهیه و ساخته شده‌ اند، پشم سنگ بی ضررترين و پر فایده ترین آنهاست و با محيط ‌زيست كاملا سازگار بوده و از هر جهت مناسب است. برخلاف عايق‌ هاي ديگر در اين گروه، آسيبی به پوست بدن نمی رساند و باعث سوزش آن هم  نمی شود. همچنين سازگاری زیادی با تمام مصالحی كه در ساختمان ها و صنايع به كار می روند دارد. تماس با اين مصالح نیز هیچ مشكلی به وجود نمی آورد. این محصول در کنار فوایدی که دارد دارای مضراتی نیز می باشد. شما می توانید برای آشنایی با مضرات پشم سنگ به مقاله مربوطه در سایت مرکزآهن مراجعه نمایید.

عملكرد پشم سنگ در برابر آتش و مواد آتش زا

سازه‌ های فلزی در ساختمان‌ ها هنگام بروز حريق و آتش سوزی در نتيجه جذب حرارت زياد و داغ شدن، مقاومت خود را از دست داده و بر اثر نرم شدن حاصل از حرارت تغيير شكل پیدا می کنند و اين مسئله باعث فرو ريختن و خراب شدن كل سازه می شود. برای جلوگيری از اين اتفاقات سازه‌ های فلزی خصوصا ستون‌ ها و تيرهای ساختمانی را با روش‌ های مناسب و کارا به وسيله پشم سنگ عايق كاری کرده و بدين ترتيب در صورت تداوم حريق و آتش سوزی حتی تا ده ساعت هم هيچ مشكلی براي سازه‌ های ساختمانی به وجود نخواهد آمد. به همين دليل در برخي از كشورهای دنیا شركت‌ های بيمه تخفیف های بسیار زیادی را براي ساختمان‌ هايی كه به اين شكل عايق كاري شده باشند قائل می شوند. همچنين تمام ساختمان‌ های موجود بر روی سكوهای نفتی كه برای اسكان و استراحت پرسنل در نظر گرفته شده اند، با عايق کاملا ضد حريق می شوند تا در صورت بروز آتش سوزی یا حريق و تا رسيدن نيروهای كمكی به محل، پرسنل درون اين ساختمان‌ ها ايمن بمانند.

قابليت رسانايی پشم سنگ از نظر حرارتی

  • قابليت رسانایی حرارتی يكی از مهمترين قابلیت ها و ويژگی های عايق های حرارتی از جمله عایق حرارتی پشم سنگ می باشد. از نظر ترموديناميكی، انرژی حرارتی همواره تمايل دارد تا از طريق يک، دو يا هر سه پديده همرفت، هدايت و تابش از منابع گرم به سوی منابع سرد جريان بيابد. اين جريان انرژی حرارتی تا موقعی ادامه می يابد كه هر دو منبع به يک دمای یکسان برسند، كه آن دما را دمای تعادل می نامند.
  • عايق حرارتي پشم سنگ بدين صورت است كه از انتقال و هدر رفت انرژی حرارتی از هر سه مدل فوق جلوگيری کرده و در نهايت جريان انرژی قطع شده و يا به حداقل ممکن می رسد. اين خصوصيت صرفه‌ جویی در مصرف انرژی از طریق عايق كاری است. در ساختمان های مسكونی و تجاری اداری از عايق ها به جهت كاهش مصرف انرژی استفاده می شود. به عنوان مثال عملكرد پشم سنگ (مقاومت حرارتی) لايه ای از عايق به ضخامت يك متر می باشد که همان كار ديوارهای قطور و کلفت ساختمان‌ های قديمی را انجام می دهد كه باعث می شد اين ساختمان‌ ها در فصل زمستان گرم و در فصل تابستان خنك باشند.
  • به طور كلی عايق کاری حرارتی از طریق خرید پشم سنگ اين است كه محيط گرم را گرم نگه داشته و محيط سرد را نیز سرد نگه دارد. هر چه قابليت رسانايي حرارتي آن كمتر باشد، كيفيت عايق و عملکرد آن بهتر است. قابليت رسانايی حرارتی پشم سنگ از چهل هزارم وات بر متر درجه كلوين کمتر می باشد.
موارد استفاده پشم سنگ

ويژگي هاي آگوستيكي پشم سنگ

از دو طريق عايق پشم سنگ به كاهش صدا كمك می كند. یکی با كاهش انتقال سر و صدا در ميان اجزاء سازه و دوم از طریق جذب سر و صدا در سطح. کاهش انتقال صدا عبارت است از افت انرژی صوتي به هنگام عبور از ديوارها، كف، بام و... كه به طور کلی از خصوصيت های محيط مادی است. تولید صدا ممكن است در اثر ارتعاش هوا و يا در اثر ضربه ايجاد شود.

برای خرید پشم سنگ میتوانید با تماس با شماره 02191009009 - 03191009009 از کارشناسان مرکزآهن مشاوره دریافت کنید.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد