فولاد سازان برتر کشور

1 سال پیش1814بازدید0دیدگاه2امتیاز (1 رای)
فولاد سازان برتر کشور

اخبار صادرات فولادسازان بزرگ کشور در چهارماهه نخست سال جاری

نشریه ایرانی انگلیسی زبان financial tribune طی تازه ترین اخبار خود؛ گزارش جالبی نیز راجع به جزئیات صادرات فولاد ایران طی 4 ماهه نخست سال جاری منتشر کرده است. هم چنین در این گزارش مقایسه ای هم در خصوص میزان صادرات فولادسازان بزرگ کشور ما طی مدت زمان مشابه سال گذشته صورت گرفته است. برخی از مطالب آن به اجمال تقدیم حضورتان می گردد : بنا بر گزارش بخش معادن و صنایع معدنی و سازمان توسعه و نوسازی ایران  فولادسازان بزرگ ایران طی چهار ماهه نخست سال شمسی فعلی (مصادف با 21 ماه مارس تا 22 ماه ژوئیه) به میزان 13/2 میلیون تن محصولات فولادی نیمه تمام و نهایی را صادر کرده اند. به گفته منابع خبری این میزان صادرات در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته حدودا به میزان 3 درصد افزایش یافته است.

فولاد خوزستان در رتبه اول صادرات

اخبار رسیده حاکی از آن است که شرکت فولاد خوزستان ایران برای این دوره بزرگترین صادر کننده بوده است. علت این امر این است که شرکت فولاد خوزستان به میزان 925289 تن اسلب، بلوم و بیلت در خارج از کشور، تا 48٪ سالانه به فروش رسانده است. هم چنین بخش عمده ای از کالاهای صادراتی فولاد خوزستان را صادرات بلوم با 512430 تن تشکیل داده است به طوری که نسبت به سال گذشته و همین دوره زمانی شاهد 188 درصد افزایش می باشیم. با این حال، صادرات بیلت این شرکت به میزان 61 درصد کاهش یافته است و به میزان 127626 تن کاهش یافته است. به گفته منابع خبری محموله اسلب صادراتی نیز به میزان 285233 تن باقی مانده است. صادرات شرکت فولاد خوزستان طی ماه چهارم به میزان 16 درصد کاهش یافته است و به 115880 تن رسیده است. شرکت فولاد خوزستان، به عنوان بزرگترین صادر کننده فولاد ایران در سال گذشته (ماه مارس سال های 2017-2016) با حمل 9/1 میلیون تن کالا؛ برای نخستین بار از بزرگ ترین شرکت فولادسازی ایران یعنی فولاد مبارکه سبقت گرفته است. این شرکت حدود 52 درصد از تولید خود را با 6/3 میلیون تن تولید سالانه با بیش از 300 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 7/6 تریلیون ریال (17631 میلیون دلار) رسانده است.

شرکت ذوب‌آهن اصفهان

شرکت فولاد اصفهان طی چهار ماهه نخست سال دومین صادر کننده بزرگ با 475975 تن تیرآهن، میلگرد، کویل و سایر محصولات صادراتی در خارج از کشور بوده است. اخبار رسیده حاکی از آن است که میزان صادرات این شرکت نسبت به سال قبل به میزان 122 درصد افزایش یافته است. مطابق با این گزارش، سایر رتبه های صادراتی طی 4 ماهه نخست سال 96 به شرکت های زیر تعلق گرفته است :

فولاد هرمزگان

این شرکت نیز با میزان صادرات 355559 تن اسلب طی 4 ماهه نخست سال جاری مقام سوم صادرات ایران را به خود اختصاص داده است

فولاد مبارکه اصفهان

شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز چهارمین رتبه صادرات محصولات فولادی کشور را به خود اختصاص داده است، به طوری که در مدت چهار ماه نخست سال جاری به میزان 290425 تن فولاد تخت گرم و سرد، اسید شسته، قلع، پوشش داده شده، چدنی و ورق گالوانیزه صادر کرده است.

هم چنین فولاد خراسان، فولاد آلیاژی ایران و بالاخره فولاد اکسین به ترتیب رتبه های پنجم تا هفتم صادرات فولاد کشور طی این 4 ماه را به خود اختصاص داده اند.

 

قیمت روز میلگرد ذوب آهن

 

نمودار سهم صادرات فولاد سازان بزرگ کشور در 4 ماهه ابتدای سال، منتهی به 22 جولای

ذکر برخی نکات حائز اهمیت در بازار داخلی مقاطع بلند فولادی در روز شنبه مورخ 21 ماه مرداد

 بارزترین نکته ای که در بازار شنبه و روز نیمه تعطیل پنجشنبه به چشم می خورد، شتاب افزایش قیمت نوردی ها در جهت جبران فاصله قیمتی آنها با شمش بود. علی رغم افزایش حدود 20 تومانی متوسط نرخ شمش طی دو روز گذشته؛ شاهد میانگین افزایش قیمت حدود 55 تومانی در حوزه‌ تولیدکنندگان میلگرد بوده ایم که به گونه ای نشان دهنده تلاش برای ترمیم فاصله قیمتی این حوزه با حوزه شمش استمی باشد. حدود 10 روزی بود که افزایش نفس گیر و پیوسته شمش، موجب کاهش فاصله قیمتی حوزه میلگرد  با نرخ شمش شده بود که بنظر میرسد امروز با کاهش شتاب افزایشی حوزه شمش،  فرصت ترمیم این فاصله برای نوردی ها فراهم شده است.

روند افزایشی بازار قراضه آهن نیز طی سه روز گذشته، یعنی از روز چهارشنبه شدت گرفته است، به طوری که امروز بنا بر گزارش نرخ باکس، نرخ مراکز خرید این حوزه به نسبت روز چهارشنبه یکپارچه افزایشی دیده میشود. هم چنین به گفته منابع خبری وضعیت عرضه تیرآهن اصفهان در بازار این روزهای کشورمان بسیار نابسامان و محدود شده است، به طوری که نوسانات در این حوزه بسیار شدید و شکننده دیده می شوند. به طور مثال امروز تیرآهن 18 به واسطه بهبود نسبی عرضه، حدود شاخه‌ای 40 الی 50 هزار تومان کاهش و تیرآهن های سایز 14و16 به واسطه کاهش عرضه، شاخه ای 20 تا 40 هزار تومان با افزایش قیمت توام شده بود.  اخبار رسیده حاکی از آن است که در حوزه نبشی و ناودانی هم اوضاع و احوال به تبعیت از بازار مقاطع طویلبلند، طی چند هفته اخیر، به صورت ممتد افزایشی بوده است، با این حال همان طوری که پیش تر هم عنوان شده بود، نوسانات این بازار بیشتر دنباله رو بازار میلگرد و با یک تاخیر نسبی صورت میگیرد. هم چنین تاثیر روند صعودی بازارهای جهانی و بخصوص چین، عرضه محدود این روزهای فولادسازان بزرگ ما در بازارهای داخلی و در اولویت قرار دادن بازارهای جهانی توسط آن ها از جمله مهمترین دلایل افزایش قیمت این روزهای بازار کشور ما محسوب می شود. با این حال مهم ترین ابزار این روزهای فولادسازان بزرگ کشور ما در جهت التهاب دادن به روند افزایشی بازار داخلی  محدود نمودن عرضه در بورس کالا و تحریک روند رقابتی در این تالار  به واسطه تقاضای چند برابری محصولات می باشد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد