مقاله ای راجع به پشم شیشه و کاربردها و عوارض ناشی از استفاده

3 ماه پیش6002بازدید1دیدگاه3.3امتیاز (52 رای)
مقاله ای راجع به پشم شیشه و کاربردها و عوارض ناشی از استفاده

پشم شیشه یک نوع عایق حرارتی بوده که بسیار پرمصرف و قدیمی می باشد. این ماده حدود چهل سال است که در داخل کشور ما تولید می گردد. این محصول در واقع نوعی از پشم معدنی می باشد که ماده اولیه برای تولید آن مذاب شیشه می باشد. هم چنین تقریبا ظاهری شبیه به الیاف شیشه انعطاف پذیر دارد. پس از ذوب شیشه و تبدیل کردن آن به الیاف کوچک این محصول تولید می گردد. پس از آن الیاف را به صورت پانل یا رول تبدیل کرده و برای مصارف گوناگون به بازار عرضه می کنند.

پشم شیشه برای کاربردهای مختلفی استفاده می گردد. این ماده در مقابل آتش نیز بسیار مقاوم می باشد. الیاف پشم شیشه دارای ضخامت استانداردی حدود 4/6-2/3 میکرون می باشند. این ضخامت کوچک سبب نرمی این ماده و کاهش میزان ریزش ذرات آن و افزایش زمان برای حفظ شدن خواص ارتجاعی این محصول می گردد.

انواع پوشش های پشم شیشه

پشم شیشه یکی از انواع عایق های حرارتی بوده که سلول باز می باشند. هم چنین توانایی جذب رطوبت محیط را دارند. در مجاورت این ماده با بخار آب اسید سیلیسیک تولید می گردد. بنابراین چنانچه از این ماده به خوبی محافظت نگردد سبب رشد باکتری ها و قارچ ها مابین الیاف آن می شود. این ماده دارای الیاف سوزنی شکلی می باشد. چنانچه با پوست دست تماس پیدا کنند سبب خراشیدگی آن می گردند. هم چنین اگر این الیاف به ریه ورود پیدا کنند دیگر خارج نشده و تنفس کردن ذرات معلق بیماری های تنفسی و پوستی ایجاد می کند. حداکثر دمایی که پشم شیشه می تواند تحمل کند 550 درجه سانتی گراد می باشد. این ماده در گسترش دادن آتش تاثیری نداشته و در برابر آتش نیز گازهای سمی تولید نمی کند.

کاربرد پشم شیشه

پشم شیشه جدیدی اخیرا تولید شده است که از ترکیب شدن مذاب دو نوع شیشه تولید می گردد. تحریک کم تری برای پوست ایجاد کرده و برای چسباندن الیاف نیز به چسباننده شیمیایی نیاز ندارد. نام انگلیسی پشم شیشه glass wool یا fiberglass می باشد. یک پانل از پشم شیشه با حداقل ده بطری شیشه بازیافتی معادل می باشد. این ماده ابتدا به صورت رشته های این محصول تولید می گردد و از الیاف استوانه ای کوتاهی تشکیل شده است. این الیاف در بخش های دولتی و خصوصی تولید می گردد. می توان گفت که به طور کلی تولید و استفاده از الیاف معدنی در بخش بین المللی به سال 1800 بر می گردد.

انواع پوشش های پشم شیشه شامل بافت سیاه شیشه ای، فویل آلومینیومی و الیاف پارچه ای شیشه ای می باشد.

کاربردهای پشم شیشه

کاربردهای این ماده در بخش هایی از قبیل:

  • دیوار پرده
  • عایق صوتی و حرارتی
  • مجرای لوله کشی
  • کاشی های سقف
  • ساندویچ پانل ها
  • ساخت مخازن و کانال های هوایی بوده

هم چنین در بخش های صنعتی و ساختمانی نیز کاربردهای فراوانی دارد.

دمای مناسب برای کاربرد پشم شیشه

پشم شیشه در دماهای مختلف برای کاربردهای مختلف مناسب می باشد. بازه دمایی مناسب برای این محصول از دمای منفی 195 درجه سانتی گراد تا دمای 125 درجه سانتی گراد می باشد. در برخی از کاربردهای خاص نیز این ماده قادر است تا دمای 450 درجه سانتی گراد نیز کاربرد داشته باشد.

محدوده دمایی که پشم شیشه در آن مقاومت دارد

این ماده مانند سایر محصولات تا دماهای خاصی کاربرد دارد. حداکثر دمایی که پشم شیشه می تواند تحمل کند دمای 550 درجه سانتی گراد می باشد. این ماده در هنگام حریق گازهای سمی و گلخانه ای تولید نمی کند و در روند اطفای حریق نقشی ندارد.

عوامل انتخاب پشم شیشه مناسب

از عواملی که می توان براساس آن ها پشم شیشه مناسب را انتخاب کرد شامل نوع لفاف یا روکش، ضخامت و دانسیته می باشد. انتخاب نوع لفاف نسبت به پشم شیشه بسیار مهم تر می باشد. چرا که تا زمانی که عایق پشم شیشه نتواند رطوبت فضا را جذب کند. تعیین کردن نوع لفاف مناسب می تواند به بهترین شکل ممکن وظیفه عایق را اجرا کند.

دانسیته پشم شیشه

دانسیته این ماده در حدود 96-24 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد و میزان مقاومت فشاری پشم شیشه نیز کم می باشد. تنوع در میزان دانسیته یکی از مزیت های مهم این ماده می باشد.

دانسیته پشم شیشه

مزایا و معایب پشم شیشه

از مزایای این ماده می توان به برخورداری از دانسیته های مختلف اشاره کرد. هم چنین نصب آسان، سبکی عایق این ماده، سوختن کند و انتشار دادن گاز سمی به میزان کم می باشد. هم چنین خاصیت آکوستیک نیز از مزایای این محصول می باشد. از معایب این ماده نیز این است که در برابر رطوبت مقاومت کمی را از خود نشان می دهد. هم چنین در تماس با این ماده مشکلاتی برای بینایی، تنفس و ریه ایجاد می گردد.

تجهیزات ایمنی مورد استفاده در برابر پشم شیشه

الیاف این ماده ممکن است باعث ایجاد سرطان گردد و هم چنین بیماری هایی برای انسان از قبیل بیماری های ریوی و پوستی ایجاد کند. این خاصیت ممکن است حتی بر روی حیوان ها و بافت های مختلف تاثیر بگذارد و سبب ایجاد تومور گردد. بنابراین در هنگام کار با این ماده نباید در تماس مستقیم با آن قرار گرفت. در هنگام استفاده بایستی از دستکش و عینک و لباس های آستین بلند و پوشش های یکبار مصرف استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله روش های درمان خارش پشم شیشه را مطالعه نمایید.

پایداری در محیط زیست

این محصول علاوه بر اینکه سبب صرفه جویی در استفاده از انرژی می باشد باعث کاهش تولید میزان انرژی نیز می گردد. هم چنین این ماده با تعادل ایجاد کردن در سرمایش و گرمایش موردنیاز سبب جلوگیری کردن از تلف شدن انرژی نیز می شود. این موضوع سبب می گردد که در زمان یافتن برای مواد خام و توزیع و تولید و راه اندازی و نصب صرفه جویی شود. در نتیجه این امر سبب هدر نرفتن منابع با ارزش و دفع زباله می گردد.

پشم شیشه چیست؟

این محصول در واقع نوعی از پشم معدنی می باشد که ماده اولیه برای تولید آن مذاب شیشه می باشد.

عایق حرارتی پشم شیشه چند نوع دارد؟

انواع پوشش های پشم شیشه شامل بافت سیاه شیشه ای، فویل آلومینیومی و الیاف پارچه ای شیشه ای می باشد.

پشم شیشه چه مضراتی دارد؟

در تماس با این ماده مشکلاتی برای بینایی، تنفس و ریه ایجاد می گردد.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد
نظرات ارسال شده
  • ارسال شده توسط کاربر بهروز 5 سال پیشتهیه لینک اشتراک
    در طبیعت چیزی به اسم الیافت شیشه وجود ندارد بلکه در کارخانه به شکل الیاف درمیاید که برای سلامتی هم از مضر بدتره ریه رو داغون میکنه و درمانی هم برایش نیست