نگاهی کلی به عملکرد کارخانجات تولید میلگرد در روزهای پایانی سال

1 سال پیش1040بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
نگاهی کلی به عملکرد کارخانجات تولید میلگرد در روزهای پایانی سال

عملکرد مثبت کارخانجات در اسفندماه سال جاری

به طور کلی عملکر کارخانجات تولید محصولات فولادی از جمله کارخانجات تولید میلگرد در روزهای پایانی سال تحت تاثیر عوامل زیادی بوده است. عواملی هم چون کنترل نرخ ارز توسط دولت و نیز کاهش میزان تقاضا با توجه به بازار شب عید و هم چنین کاهش میزان نقدینگی و گسیل آن به سمت بازار ارز و عوامل دیکر تاثیر زیادی بر بازار محصولات فولادی و بازار میلگرد کارخانجات بناب از جمله قیمت میلگرد ظفر بناب و قیمت میلگرد شاهین بناب داشته است.

هم چنین بازار بورس نیز در بخش میلگرد در اسفندماه عملکرد مثبتی داشته است و به طور کلی می توان بازار اسفند را بازار مثبتی برای محصولاتی از جمله میلگرد دانست. همان طور که مشاهده شد در روزهای ابتدایی هفته جاری بازار میلگرد روند صعودی را در پیش گرفت ولی روند نزولی در قیمت این محصول از هفته پیش مشاهده گردید.

این کاهش علاوه بر میلگرد برای قیمت خاموت و قیمت کلاف ساده و آجدار نیز مشاهده شده است. پیش بینی فعالان بازار از روند تغییرات قیمت محصولات فولادی در روزهای آتی افت بیشتر قیمت ها می باشد. بنابراین پیش بینی می شود که تولیدکنندگان میلگرد تا به پایان رسیدن این روند نزولی در بازار روزهای سختی را در پیش داشته باشند.

به طور کلی اکثر کارخانجات تولید میلگرد روز شنبه را با رکود و بی رمقی آغاز کردند. طی هفته گذشته نوسانات اندک و جسته گریخته ای در بازار این محصول مشاهده کردیم ولی این روند زمان زیادی را دوام نیاورد و در نخستین روز هفته جاری مجددا شاهد کاهش قیمت های پیشنهادی کارخانجات بودیم.

قیمت کلاف آجدار

ممانعت برخی از تولیدکنندگان از کاهش قیمت میلگرد تولیدی

این در حالی است که هم چنان برخی از واحدهای تولیدی از کاهش قیمت های خود ممانعت کرده اند که از جمله آن ها می توان به قیمت میلگرد هیربد و قیمت میلگرد پرشین اشاره کرد. هم چنین در هفته جاری شاهد آخرین تقاضاها برای خرید محصولات فولادی خواهیم بود و پس از آن دیگر نمی توان به افزایش بیشتر میزان تقاضا امید داشت زیرا با فرا رسیدن سال جدید تقاضا به سمت بازارهای دیگر کشیده خواهد شد.

با این حال ممکن است نوسانات ناچیز قیمتی را در بازار این محصولات شاهد باشیم. فاز نزولی در قیمت محصولات کارخانجات از جمله قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان دید کلی راجع به آینده بازار طی روزهای آتی را به وضوح نمایان خواهد ساخت. بنابراین با توجه به روند نزولی قیمت این کارخانه می توان گفت که سایر کارخانجاتی که در برابر کاهش قیمت های پیشنهادی خود ممانعت کرده بودند طی روزهای آتی و در هفته جاری قیمت محصولات خود را کاهش خواهند داد.

در هفته گذشته تنها عاملی که از رشد قیمت این محصولات حمایت می کرد افزایش میزان تقاضا بود در حالی که این عامل در هفته جاری به حداقل میزان خود رسیده است و می توان گفت که کارخانجات ناچار خواهند بود طی روزهای آتی قیمت خود را کاهش داده و این روند برای قیمت میلگرد روهینا نیز پیش بینی شده است.

مشکلات افزایش میزان عرضه نسبت به تقاضا

از لحاظ تعداد معاملات صورت گرفته در بازار میلگرد نیز هفته گذشته بسیار مطلوب بوده است در حالی که پیش بینی می شود در هفته جاری این میزان معاملات بسیار کاهش یافته و بازار با مازاد عرضه مواجه گردد. به طور کلی باید پرونده بازار فولاد سال 96 را تمام شده دانست و در حال حاضر دیگر چشم انداز صریحی را برای آن نمی توان متصور شد زیرا این بازار زمان چندانی را برای عرض اندام نخواهد داشت و اکثر تاجران با توجه به روزهای پایانی سال بیشتر به فکر تسویه حساب های سال جاری خود می باشند و کم تر به فکر معامله هستند.

بنابراین با نگاه کلی تر شاهد افزایش عرضه نسبت به میزان تقاضای موثر در بازار این محصولات می باشیم و این روند بر عملکرد کارخانجات و قیمت میلگرد آناهیتا و قیمت روز میلگرد اهواز مشاهده گردیده است. هم چنین مشکلات پیش آمده در بازار جهانی و نیز تصمیم ترامپ در خصوص افزایش تعرفه واردات آهن آلات به این کشور در نهایت بر قیمت محصولات فولادی در کشور ما تاثیر خواهد داشت و این امر نه تنها بازار فولاد جهانی بلکه بازار فولاد ایران را نیز در هاله ای از ابهام قرار داده است.

پیش بینی تداوم روند جاری در بازار آهن آلات

با وجود سیگنال های منفی ذکر شده در روزهای اخیر تداوم افت قیمت محصولات فولادی دور از انتظار نمی باشد. این شرایط در صورتی بهبود خواهد یافت که میزان تقاضا در بازار این محصولات افزایش یابد و این شرایط تا پایان تعطیلات امکان پذیر نمی باشد. به طور کلی می توان گفت که بازار میلگرد در هفته جاری همراه با ثبات بوده است و این ثبات در قیمت میلگرد کاشان و قیمت میلگرد ارگ تبریز طی هفته جاری مشاهده گردیده و این کارخانجات نوسانات کمی را تجربه کرده اند.

اصلی ترین دلیل این روند را می توان کاهش میزان معاملات با توجه به کاهش میزان معاملات در روزهای پایانی سال دانست. این ثبات در روز پایانی هفته گذشته بیش از پیش نمایان بوده است و در روزهای اخیر کارخانجات ترجیح داده اند قیمت های پیشنهادی خود را ثابت اعلام کنند. برخی نیز علاوه بر ثبات قیمت های پیشنهادی تخفیفاتی را نیز برای این محصولات در نظر گرفته اند.

این شرایط طی روزهای آتی نیز ادامه خواهد یافت و حتی تشدید نیز خواهد شد زیرا در روزهای عید شاهد افزایش حمل و نقل جاده ای خواهیم بود و شرایط معاملات نیز مشکل می شود. بنابراین شرایط جاری تداوم خواهد یافت. قیمت مواد اولیه از جمله قیمت شمش نیز در روزهای اخیر هم گام با قیمت های پیشنهادی سایر محصولات فولادی بوده است از این رو بازار با افزایش قیمت مواد اولیه نیز مواجه نبوده است و این امر نیز سبب بهبود قیمت های پیشنهادی از جمله قیمت میلگرد حسن رود بوده است.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد