تاثیر نابودی داعش بر صادرات آهن آلات ایران

2 ماه پیش1648بازدید0دیدگاه0امتیاز (0 رای)
تاثیر نابودی داعش بر صادرات آهن آلات ایران

تحلیل نوسانات قیمت آهن آلات ایران هفته گذشته

قیمت آهن آلات در بازار خرید این محصولات طی هفته گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرده است. قیمت میلگرد اصفهان به اندازه 25-14 میلی متر طی هفته گذشته ثابت باقی مانده است و قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان به میزان 22800 ریال گزارش شده است. قیمت میلگرد در شهر دزفول در روز نخست هفته گذشته به میزان 21600 ریال بوده است در حالی که برای قیمت میلگرد این کارخانه تا روز پنج شنبه هفته گذشته به میزان 10 تومان تخفیف ارائه گردید.

در روزهای ابتدایی هفته گذشته قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان برای سایز 18-14 میلی متر به طور میانگین به میزان 27200 ریال بوده است. این در حالی است که در روز چهارشنبه هفته گذشته برخی از تولیدکنندگان قیمت تیرآهن تولیدی خود را با 20 تومان تخفیف اعلام کردند. بازار در بخش محصولات فولاد بلند طی هفته گذشته بی رونق بوده است و پیش بینی نمی شود که طی هفته های آینده این قیمت تغییر کند.

طی هفته گذشته خبر از بین رفتن گروه تروریستی داعش اعلام گردید. با تمام شدن جنگ در کشورهای سوریه و عراق پیش بینی می شود که میزان صادرات آهن آلات از ایران به کشورهای عراق و سوریه افزایش یابد. این روند در بازار آهن آلات در صورتی رخ خواهد داد که فرمانده سردار سلیمانی این کار را بر عهده گیرد.

سیاست قیمت گذاری آهن آلات

قوانین پراکنده موجود در کشور، اصرارهای موجود برای کم کردن تورم در کشور بدون توجه کردن به عواقب این اصرار، سیاست های موجود در صادرات آهن آلات ایران و سیاست ارائه یارانه برای واردات آهن آلات با حفظ کردن ارزش ارز سبب ایجاد پیامدهایی می گردد که تاثیراتی بر اقتصاد خواهد گذاشت که تا سال های آینده نیز جبران پذیر نخواهد بود. برخی از منابع خبری اعلام کرده اند که مشکل این روزها نبود سیاست تهاجمی در بخش صادرات آهن آلات می باشد.

این در حالی است که تمامی قوانین تجارت در خارج از کشور، سیستم بانکی و نحوه مالیات دهی  طی سال های گذشته ثبت گردیده اس. در حال حاضر مملکت به کسی نیاز دارد که با مردم صحبت کرده، از آن ها نظر خواسته و زمینه را برای فعالیت آن ها میسر گرداند. این در حالی است که برخلاف این روند امروز موضوع بودجه سری مطرح گردیده است. در حال حاضر امیدی برای رونق گرفتن قیمت آهن آلات در بخش فولاد بلند وجود نداشته و میزان ظرفیت این محصولات نسبت به میزان تقاضا بسیار بالاتر می باشد.

متوسط میزان بهره وری در این بخش تقریبا کم تر از 50 درصد می باشد و با این حال کارخانه های جدیدی نیز در دست احداث می باشند. حقایق موجود در بازار با قوانین هیچ گونه تطابقی ندارد. برای خارج شدن دولت از وضعیت فعلی بایستی برای قیمت آهن آلات صادراتی نرخ ترجیحی تعیین کند. قیمت آهن آلات در بخش محصولات فولاد تخت از جمله ورق فولادی نیز نوساناتی را تجربه کرده است.

بازار ورق فولادی ایران طی هفته گذشته

در روز شنبه قیمت ورق گرم به ضخامت 2 میلی متر در انزلی به میزان 2970 تومان اعلام گردیده است و از روز سه شنبه هفته گذشته قیمت آهن آلات در بازار ورق فولادی اندکی آرام گشت ولی برخی قیمت ها حدودا به میزان 10 تومان کاهش یافت. هم چنین قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه به میزان 25997 ریال در بازار بورس به فروش رساند. قیمت ورق به ضخامت 15-5/2 میلی متر طی هفته گذشته به میزان 25000 ریال بوده که نسبت به قیمت اعلام شده قبلی ثابت بوده است.

این در حالی است که تعدادی از تولیدکنندگان در تلاش بودند که قیمت ورق فولادی تولیدی خود را افزایش دهند. خصوصا برای ضخامت های کم تر از 10 میلی متر تلاش کردند که قیمت های پیشنهادی خود را افزایش دهند. با این حال وجود رکود در قیمت آهن آلات این اجازه را به آن ها نداد. هم چنین شاهد افزایش قیمت ورق فولادی به ضخامت 15 میلی متر بودیم. هم چنین ورق فولاد کاویان نیز به میزان محدودی عرضه شد و ورق با عرض 5/1 نیز افزایشی بوده است.

هم چنین قیمت این محصول طی هفته گذشته به میزان 70 تومان افزایش یافت. هم چنین در روزهای ابتدایی هفته گذشته شرکت اکسین روند آرامی داشته است ولی با رسیدن به روزهای پایانی هفته فروش این محصولات متوقف شد. در روزهای پایانی هفته زمزمه های افزایش قیمت محصولات این کارخانه به میزان 100 تومان به ازای هر کیلو شنیده شد.

طی هفته گذشته افت قیمت آهن آلات به علت کاهش میزان تقاضا بوده است. در بخش ورق سرد نیز شاهد رکود بودیم و در روزهای پایانی هفته به میزان 30 تومان کاهش یافت. در بخش ورق گالوانیزه نیز شاهد ثبات نسبی بودیم.

سوالات و نظرات کاربرانشما کاربران عزیز میتوانید نظرات و سوالات خود را در این بخش ثبت کنید
بارگذاری مجدد